torsdag 8 november 2007

6 km från Eslöv - Skarhult

Ibland kan det vara svårt att motivera sig att besöka Eslöv. Vissa kanske aldrig lyckas!

Jag ska inte påstå att jag bara sådär kan få alla att åka till Eslöv, det verkar vara en alltför stor uppgift att ta sig an, däremot kan jag nog motivera några med mina bilder från Skarhult slott:

Detta är liksom Öveds kloster ett av mina absoluta skånska favoritslott. Det är det grymmaste utav de jag sett (än så länge finns det några kvar...) och hade jag varit soldat under något av krigen i skåne så hade jag nog gjort på mig när jag sett Skarhult med en order om att inta.

Det är tyvärr inte öppet för allmänheten, men det är inga problem att söndagsåka precis förbi det. Ska bekänna att jag sist jag var där så parkerade vi utanför för att smita lite grann in på gården för att få en bra bild, då kom någon som skulle in på gården. Det var bara att le och se dum ut... Är aldrig meningen att göra intrång på något sätt, men entrén är så otroligt mäktig, ja, ni ser på bilden ovan, så jag ville ha en bra bild.

Bild nr två är från en sidoinfart, mäktig den också. Slottet är en gammal borg med anor från 1500-talet och det sägs att det spökar bak på gården, samt att källaren är lite mystisk och skulle jag få möjlighet att få sova över så skulle jag nog inte valt att sova ensam.
Åk dit nu i höst eller tidigt på våren, då kan man från vägen få se lite av den otroligt mysiga bakgården, mysig på dagen iallafall!

Även Skarhult är utrustat med ett kärntorn, ett, på tiden det byggdes, effektivt försvar mot attackerande soldater. Har alltid så svårt att tänka mig vara instängd stridandes för sitt liv i ett sådant torn. Var fanns toaletten? Fanns det brunn i mitten? Ganska intressant försvar tycker jag och dessutom är dessa torn också väldigt ståtliga.
Bilden är tagen från bilen en regnig dag, ni får iallafall en uppfattning av tornet!
Mvh
Per




Inga kommentarer: