måndag 6 juli 2009

Rössjöholms Herrgård


I närheten av vår lilla hytte i skogarna vid Hallandsåsens sluttning finns en Herrgård med en himla massa historia och spännande händelser kring sig. Det har slagits, mördats och antänts huvudbyggnader när årsjubileum av densamma firats men inget av det kommer jag berätta nu. Detta helt enkelt för att bilderna jag har är så kassa och bygger inte upp någon stämning alls, faktiskt.

Ska jag vara helt ärlig så ser bilderna ut som dåligt smygtagna paparazzibilder, vilket de verkligen inte är!

Saken är helt enkelt att vi körde till Rössjöholm, min familj och jag, för att besöka och kika på Herrgården. Vi har haft stugan i flera år, men jag vet inte ifall den ligger för nära, har aldrig blivit av att vi kollat in herrgården tidigare. Och när vi vänder vid förbudsskylten att fortsätta med bilen så är det en vänlig herre som frågar vart vi var påväg. Jag säger att vi vill kolla in herrgården. Han meddelar att det är stängt, grind och allt och endast öppet på söndagar. Lite besvikna men förvånade, vi räknade inte med att komma in på privat mark, så att säga, frågar jag om det går att kolla in lämningar efter den gamla herrgården/slottet men inte heller det går. 

Vi börjar slänga in grejerna i bilen igen och tackar för infon då han säger att vi kan gå ner till andra sidan sjön och iallafall kolla in byggnaden. Vi frågar ifall det är ok och han säger att den enda som kommer stoppa oss ifall vi kommer för närma är han själv!

Visade sig alltså vara ägaren själv, eller iallafall han som bodde där.

Därför hade vi inte hjärta att gå närmre, vi åker dit en söndag istället och kollar in slottet såsom man får. Vi gör aldrig överträdelser annars ändå, så varför göra det här när han var så trevlig.

Det kanske inte framgår av bilderna, men det är ett av de vackraste lägen jag sett på en skånsk herrgård så jag ser fram emot ett besök.

Ni får nöja er med mina suddiga paparazzibilder än så länge!  ;)


Mvh

Per 

Inga kommentarer: