fredag 3 juli 2009

Teleborgs slott

Inspirerat av riddarborgarna i Rhendalen stod Teleborg färdigt år 1900 som en ngt försenad bröllopsgåva från Fredrik Bonde till sin fru. Bonde dog dock 8 år senare och hann inte njuta särskilt mycket av detta småländska, magnifika slott.

Det ligger ca en halvmil utanför Växjö vid Universitetsområdet, ett område som tidigare var en by och hette Telestad, eller Teleby, därav fick slottet sitt namn.

Så då är frågan om man ska kalla det Teleborgs slott eller bara Teleborgen? Nån som vet?

Ett mycket vackert slott med trevliga hyresgäster. Slottet utnyttjades endast som privat bostad/sommarhus en kort tid. Redan 1964 sålde dåvarande ägarna slottet till Växjö stad.

Men när jag var där uppe smög jag in för att fråga ifall man kunde ta sig en titt på slottet inuti med. därför fick jag iallafall ett foto inomhus till bloggen här. De var jättetrevliga och sa att de hade fixat en guidad tur ifall jag bara hade föranmält nån vecka. Nu hade de gäster att se till.

Jag blev mkt trevligt bemött och tänker absolut slå en signal när jag kommer åter!

Per

Inga kommentarer: