tisdag 18 augusti 2009

Boktips


Sitter och bläddrar i några av mina slottsböcker för att se vilket slott jag ska besöka härnäst. Känner igen en massa, bl a Bjersjöholm som jag vet att jag besökt och fotat, liksom en hel del andra slott men jag måste ha de bilderna på min gamla dator/hårddisk. Får verkligen ta tag i att kolla igenom de bilderna så jag kan publicera dem här.

Jag har några olika böcker men den
första jag fick "Stora boken om skånska slott och herrgårdar" av Jonny Ambrius är den bok som hängt med mest, och ser ut därefter...

Det finns andra med bättre kartor och vägbeskrivningar till slotten men Ambrius bok är rejäl, snygg och så ger den en lång historisk bakgrund till hur samhället var uppbyggt under tiderna när slotten byggdes, presenterar arkitekterna och adeln som låg bakom slotten och herrgårdarna.

Inte för att jag lyckas memorera all denna fakta men när jag väl är ute och besöker ett slott är det kul att sätta in det i ett sammanhang, som tyvärr inte info-skyltarna vid slotten alltid gör, om de ens finns.

Kolla gärna in den. Jag ska presentera mina andra slottsböcker också längre fram, men denna är den jag använder mest.

Så, tillbaks till vad jag ska besöka... får se, mejla gärna förslag eller skriv det på kommentarerna. Mejladressen finner du till höger under kontakt.
/Per


Inga kommentarer: