söndag 16 augusti 2009

Hur man erövrar en borg

Som jag skrivit tidigare så är det oftast hur man levde och brukade slotten som mest drar mitt intresse till sig. Ett väl bevarat tjänstefolksutrymme är ofta lika intressant som den representativa delen av slottet. Därför berömmer jag alltid visningen av Hovdala slott, ett slott som jag inte uppfattar lika pampigt som många andra i skåne men som har en suverän guidning där man verkligen får se tjänstefolksutrymmen samt privata utrymmen för de boende där.

Därför var det på samma sätt intressant att läsa Sydsvenskan artikel om borgar i Skåne från juni i år. Där står det beskrivet hur man erövrade gamla borgar. Jag visste att svält ofta var ett sätt som användes när borgen ansågs omöjlig att storma men har inte tänkt på den ekonomiska effekten av ett sådant förfarande, d v s oerhört stora kostnader i form av lön och underhåll för soldaterna.
Så det var alltså pengar som ofta styrde då som idag. Samtidigt var det en stor risk att storma slottet med att sakta fylla igen vallgraven och sätta in murbräckor och stormstegar.

Artikeln berättar att det ofta var andra lösningar som ledde till en stormning av ett slott. Det kunde vara tunnlar som grävdes under muren men också ofta hjälp från insidan som fixade upp en dörr och helt sonika släppte in soldaterna i smyg.

En och annan borg erövrades också med hjälp av toaletten. Ta en koll på artikeln så vet ni hur.

Bilden är på Glimmingehus, en medeltida borg jag besökte en dimmig novemberdag (tror det var november) för något årsedan. Glimmingehus har dock aldrig använts av militär.

/Per

Gratis adressetiketter med ditt eget tryck!

Inga kommentarer: