onsdag 10 november 2010

Julmarknad på slott - Julmarknader i Skåne


HEJ!

Vill du läsa om julen 2013 så klicka här, Detta inlägget är från 2010.

Mvh

/Per

Då är det dags igen, julen är här! Snart iallfall. Är du sugen på julstämning så har du chans redan nu i november eftersom det runt om i skåne pågår julmarknader redan från första helgen i november.

Ska dock erkänna att jag själv aldrig varit på en julmarknad på ett slott, har dock förstått att marknaderna ofta försigår i deras ekonomibyggnader. Oavsett så kan jag tänka mig att det är riktigt skön, julig stämning att bara gå omkring i miljön.

De flesta julmarknader har hantverkstema, det gäller både pynt och maten som serveras där eller som du kan köpa hem. Kanske en hemmagjord stark senap till skinkan? Jag tycker det låter gott!

Jag vill tipsa om två slott och en herrgård som jag hört väldigt gott om när det gäller de julmarknader de arrangerar, samtidigt så är det intressanta besök oavsett om de arrangerar marknader eller ej.

Vi kör presentationen i bokstavsordning:










Foto: Wikipedia, Fred J.

Bosjökloster, ett av skånes vackraste slott anordnar "Skånska Juldagarna på Bosjökloster den 26-28 november kl 11-17. Du finner hantverkare som ställer ut, du kan äta jul-buffé i restaurangen och du får en chans att besöka slottet och se en traditionell juldukning i vad som kallas "Utsiktsrummet". Vissa tidpunkter ordnar de barnaktiviteter med besök av tomtemor.

Entré 70 kr. Barn under 12 år gratis. Mer info om de Skånska juldagarna på Bosjökloster, hittar du här.

Karta till Bosjökloster.










Katrinetorps Herrgård har julmarknad för stora och små den 3-5 december. Hantverk att se, köpa och uppleva utlovas. Musikunderhållning, dans runt granen och antikviteter, ja, listan kan göras lång! Här finns också en jättebra restaurang att äta på.

Entré 80 kr. barn under 15 gratis. mer info om Julmarknad på Katrinetorp hittar du här. Kolla dessutom in den fantastiskt vackra vinterbilden! 

Karta till Katrinetorp.




Till sist vill jag tipsa om Svaneholms slotts julmarknad med namnet "Jul på Svaneholm" 13-14 november. Många utställare, glögg, julstämning och i restaurangen kan du köpa skånsk äggakaga.

Entré 50 kr plus parkeringsavgift, öppet mellan 11-17 båda dagarna. mer info om julmarknaden på Svaneholms slott hittar du här. 

Ett fantastiskt slott med mycket historia och man får se mycket av hur det var att leva och bo där.

Karta till Svaneholms slott.

Sorry för att det är sommarbilder, jag är för dålig på att besöka slotten vintertid...


Inga kommentarer: