tisdag 8 mars 2011

Tips på två slottsträdgårdar i Skåne

Slottsträdgårdarna är ofta värda ett besök i sig. Även om jag för min del oftast sätter slotten i fokus och konstaterar krasst att jag nog får budgetera med en trädgårdsmästare på 110% tjänst för att hantera det så njuter jag av dem, väldigt mycket.

Att ranka de olika trädgårdarna, det har jag lite svårt för att göra men jag tänkte däremot tipsa om två som båda är öppna för besök och väl värda ett:
...........

Tips ett, är ett av mina absoluta favoritslotts park, Öveds kloster. Trädgården är inte på något sätt prålig, men väl skött, symmetrisk och med ett litet fantastiskt Orangerie bakom slottet. Ni ser ett regningt foto av det i bildspelet nedan:
 








Mitt andra tips är Alnarp, ett slott som tillhör lantbruksuniversitetet där, vilket inte gör den till en vanlig slottsträdgård. Här odlas det grödor, kryddor och du kan titta på en massa olika typer av träd, buskar och växter. Allt är väldigt pedagogiskt och smakfullt planterat. Ska du prata växter med barn så är detta ett väldigt bra ställe, men även för den som bara vill ta en lugn och skön promenad.











Vill ni besöka Öveds kloster, hittar ni en karta här.

Är det Alnarp ni vill besöka, hittar ni karta här.

Hör gärna av er och berätta vad ni tycker om trädgårdarna. Tycker ni detta var bra tips får ni gärna klicka på rutorna i slutet av inlägget som tipsar på Facebook och Twitter.

Mvh
Per

Inga kommentarer: