onsdag 4 maj 2011

Kulla Gunnarstorp borg- äldre slott


Vi hade varit i Ängelholm  och hade med oss besök ifrån Australien. I mitt enfald så tycker ju jag att alla måste vara jätteintresserade av slott så det blev att köra utefter kusten mot Helsingborg för att kolla in Sofiero slott. Det måste ju t o m räknas som ett kungligt slott eftersom tenniskungen spenderade så mycket tid där.

När vi närmade oss Helsingborg anade jag ett gods eftersom vägarna började kläs in med alléliknande växtlighet och ladugårdarna började se mer påkostade ut, tydliga tecken på att det ligger ett gods eller en större gård i närheten. Så vi svängde av och kom fram till en väldigt sliten byggnad bakom lås och bom, nästan. Det var låst grind genom en ekonomibyggnad/stall som inte alls var välkomnande. 
Först tyckte jag bara det var trist och sorgligt, att låta ett slott förfalla på det viset. För ett slott såg jag att det var, om inget annat det stod på skylten om Linne's skånska resa. Liknande skyltar kryllar det av runt om i skåne. Sedan såg jag igenom det rödgråa murbruket som av tidens tand nästan får en rosa nyans och såg en ganska enkel gård, jämfört med slott, men en tydlighet och enkelt vacker auktoritet i sig. 

Det är slitet men absolut inte fult. 
Gården anlades 1572 på en holme med vindbrygga och detta borde fått mig att tänka till. Ett så gammalt slott är byggt som en borg
Min australiensiska gäst var inte lika intresserad som jag så jag firade några snabba bilder,  tog några djupa andetag och försökte insupa atmosfären. Jag gillade det, vill åka tillbaka med lite mer tid. 

Just entrén här var väldigt privat men området runt omkring var vackert och verkade som om en skulle kunna ställa bilen och ta en promenad. 

Konfunderad åkte jag hem och sökte på Kulla Gunnarstorp och fick det inte till att stämma. Nätet visade ett stort slott med torn i romantisk stil. Det tog ett tag men sedan upptäckte jag att det det jag sett var den gamla borgen, gamla Kulla Gunnarstorp, det nya slottet med torn, det missade jag helt...




Hitta hit genom följande karta:



Visa större karta

Inga kommentarer: