onsdag 13 juli 2011

Louvren - är faktiskt ett slott

På min resa i västra europa har jag nu kommit till Paris. På vägen har jag sett ett par slott men har inte lyckats få fram tillräcklig info för att skriva om dem här.
Men vad det blir är något som mest är känt för en viss tavla målad av Da Vinci, "Mona Lisa". Jag pratar alltså om världens mest besökta museum, Louvren i Paris, nästan lika många besökare per år som Sverige har invånare idag.
Det är en gigantisk byggnad, jämför en den med våra skånska slott så framstår de nästan som utedass... Ursäkta liknelsen.
Av slottkänslan finns inte mycket kvar i den mening att interiör är bevarad. Slottet byggdes av konung Filip II och är väl värt ett besök av många anledningar. Vi gick hela champs elysee, Paris paradgata och fick uppleva parken framför med rekommendation.
Gå och se!
Bilden jag valde är dock ifrån innergården,en vad jag tror lite ovanligare syn på det hela.
Mvh
Per

Inga kommentarer: