fredag 2 november 2012

The Tower of London - från baksidan


När du går upp mot London bridge från den södra sidan av Themsen har du ett av Londons viktigaste och klassiska historiska landmärke till höger om bron. The tower of London.

Idag ser slottet nästan litet ut, för runt om står nya byggnader med nya ideal hur höga hus ska vara. 

Det var nästan tio år sedan jag besökte the tower, en bra  bit innan jag startade skånskaslott.se, alltför längesedan för att jag kan ge er en aktuell beskrivning av upplevelsen. 

Mitt minne säger dock att det var ett ok besök. Inte fantastiskt men intressant. Kronjuvelerna presenteras där men jag upplevde att många juveler var bortplockade och jag kände mig lite snuvad på konfekten. Ett fångtorn med klotter från hundratals år sedan var mer intressant. Klicka här för att läsa om besökstider etc.

Kan tänka mig att det kan vara ett mer intressant besök om du precis sett filmen "Elisabeth", som utspelar sig en del på slottet. 

Du behöver dock inte gå in för att få en upplevelse av den ökända "Traitors gate" (förrädarens entré), det räcker att du går längs Strandpromenaden söder om the Tower/norra sidan av Themsen och uppmärksammar en försänkning under promenaden så hittar du Traitors gate där!



Det är alltså ett slott/borg som varit med om mycket o den engelska historien, bla en fängslad Elisabeth I och avrättning av åtminstone en av Henrik VIII's fruar. Av mig får du ett kort videoklipp av baksidan av slottet. 

Jag hade inga planer på att skriva om The tower of London men blev överraskad av hur stort det är och det ser du från baksidan. Jämför då med hur litet det serut från London Bridge!

En intressant byggnation till hittar du på baksidan av the Tower, rättare sagt på andra sidan vägen från slottet sett, där hittar du rester av en romersk mur, också det mycket intressant! Se det superkorta videoklippet längst ner i inlägget under kartan.

/Per

Karta:

View Larger Map


Inga kommentarer: