måndag 25 november 2013

Stockeboda Gård - ett jaktslott på Österlen

 

Stockeboda gård byggdes på 1800-talet som ett litet jaktslott på Österlen och jaktslott ser ofta ut lite hur som helst. Jag menar, på det sättet att de inte alltid ser ut som slott. 


På Stockeboda  ligger en damm rakt framför där utloppet har kräftfiske. Huset ligger liksom i en glänta i skogen, väldigt romantiskt och rejält. Miljön är fin, ståtlig men den utstrålar inte prålighet, det är det jag menar med rejäl. 

Ett vackert ställe du kan konferera på eller ha ditt bröllop på. Själva jaktslottet är dock helt privat och, som jag upplevde det när jag hade övernattning med konferens, helt stängt för gästerna. Synd, iallafall för en sådan slott-nörd som jag. 

Festlokalen, samma lokal där en äter middag vid konferenser, är en stor fin ekonomibyggnad, kvarn skulle jag tro, med en rinnande bäck med vatten inomhus. Här följs den rejäla stilen upp med att du sitter vid långbord på bänkar med pälsfällar som värmer. 

De erbjuder även annat boende såsom att sova på höloftet i hö alltså! Inget för dig med hösnuva men annars låter det väldigt skoj och de berättade att de som sovit där ofta beskriver en av sina bästa nätter någonsin, sett ur sömnperspektiv alltså ;)

Konferensboendet är stugor i ett stugområde på gården. Var stuga har två sovrum, gemensamt vardagsrum och toalett. Du kan få allt bäddad och städat som på ett hotell och vardagsrummet och altanen till var stuga är himla bra när personalen ska dela upp sig i smågrupper. 

För konferens och kickoff har de ett digert program för de som vill arbeta ihop gruppen men oavsett konferens eller bröllop så är det häftigt att de har ett eget mikrobryggeri där de får fram en massa god öl! 

Det borgar för både goda konferenser liksom bröllop. 

Du hittar deras hemsida här och ett inlägg med historia därifrån samt karta dit hittar du här

/Per

Inga kommentarer: