torsdag 26 december 2013

Mellandagssurfande!

God fortsättning på er!
Bild från ett höstbesök på Alnarp och slottet där.

Har börjat julledigheten med att ta fram min gamla dator för att se om det är något att spara och det är det. På den finns det ett gäng slott som som jag fotat, både svenska och utländska, men alla fotade innan jag startade bloggen. Detta ger problemet att jag inte alltid har koll på vilket slott jag har fotograferat...

Jag vet, lite klantigt men också ärligt på ett sätt. Det var så jag började med detta, inte för att blogga utan för att jag älskade dessa gamla byggnader och ville förlänga känslan och upplevelsen till även efter själva resan.

Så det kan nog komma ett par vackra slott som jag inte har en aning om vad de heter eller exakt vart de ligger. Jag hoppas ni ändå tycker det är lite roligt!

T'änkte inte erbjuda er ett av dessa idag, eller för den delen något skånskt slott som jag själv besökt utan det blir några surftips från hemsidor, artiklar och bloggar jag själv spanat in under hösten och vintern. (sedan kan vi diskutera hur mycket vinter det har varit i skåne i år, men det hör hemma på en annan blogg).

1, Intressant artikel med bra och intressanta bilder från Bosjökloster, är första tipset. Jag är så otroligt imponerad av hur de arbetar med slottet som turistmål och ändå verka ha kvar sin privata själ och boende i godset. Spännande! Sedan har Bosjökloster en gedigen och dokumenterad historia också, vilket inte gör det sämre.

2, I mitt eget sökande för nya uppslag till den här bloggen så dök en blogg upp från ett par där mannen gav sig själv en spännande utmaning under sin föräldraledighet, nämligen att besöka alla Stockholms slott. Han lyckades inte riktigt, men en otroligt imponerande samling ändå. Detta är tips två. Flyttar jag till Stockholm så ska jag börja med besöken efter denna blogg, en riktigt bra start känns det som.

3, Nästa tips är från Danmark. Jag fick själv en kommentar och en vi började prata om slott och herrgårdar lite grann och det visar sig att personen bakom kommentaren har en fantastisk sida med danska slott och herrgårdar som är helt otroligt stor med hur mycket material som helst. Det är bara att kolla in helt enkelt, tips tre.

4, Sista och fjärde tipset är lite mer som en uppmaning. Snälla gå med i Facebook-gruppen Skånska slott och herresäten, vi är ett par som är aktiva där, men fler behövs, det gör det roligare! Du behöver ett Facebook-konto för att vara med, och du hittar gruppen om du klickar här.

Det var mina mellandagssurftips! God fortsättning, hoppas vi ses och hörs av mycket även efter nyår!

Mvh

Per Sköld.


Inga kommentarer: