onsdag 10 september 2014

Vankiva gård utanför Hässleholm

Embedded image permalink
Vankiva gård
Många gånger har jag passerat denna gård utan att veta att jag var ett stenkast ifrån en riktigt mysig gård, Vankiva gård, eller herrgård. Vi hade kört och letat efter slott runt Hässleholm och såg på kartan att det fanns något som hette Vankiva gård mer eller mindre runt hörnet.

Det är när du kommer från väg 117 och svänger av mot kyrkan i Vankiva som du hittar två ganska stora vita hus som står mot varandra. Vi blev först osäkra på om det var Vankiva gård, en gård som vi lyckas googla runt att det var något typ av herresäte, men efter lite bilder som hittades samt erbjudande av att hyra ett av husen på hemmet så var det lugnt.

Det ligger väldigt vackert tio minuter norr om järnvägsknuten Hässleholm. Med en damm och bykyrkan framför sig i en vacker nordskånsk lantmiljö.


Med en sådan här kort film så hade jag redan från början tänkt att det skulle bli ett kortare inlägg men till och med det var svårt att få till. Jag har hittat så otroligt lite om gården. Den är en av skånes största mjölkgård, har tillstånd att utöka till att bli den största,annars har jag inte hittat mycket, så snälla, ifall du vet mer, lägg till din info i kommentarsfältet nedan. För det är en vacker gård, väl värd att nämnas mer om.

Att det är ett gammalt herresäte i den mening att adeln har varit inblandad i ägandet och det kallats herrgård, lyckades jag iallfall få fram genom en sammanställning  gjord utifrån Johnny Ambriusn bok "Stora boken om skånska slott och herrgårdar", som jag har hemma i bokhyllan. Ibland glömmer jag nästan att det går snabbare att leta i mitt lilla bibliotek än att söka på nätet. Sammanfattningen skriver iallfall att byggnaderna är ganska anspråkslösa och att gården gav upphov till namnet på Vankivaån som passerar den samt att herrgårdens storhetstid var under släkterna Ulfeldt och Bielke under skånes danska tid.

Jag är själv uppvuxen i Markaryd som var en gränsort då, hade varit spännande att veta om det föriggicks några kontakter mellan byarna på den tiden.


Lite skralt med text, men väl värt ett besök, ta med er fika och stanna utanför kyrkan och njut av den vackra miljön. Kör sedan norrut till Qvarnfors herrgård i Bjärnum om du vill titta vidare på Herrgårdar norr om Hässleholm.

Karta och en kort presentation av gården hittar du på Skånemejeriers hemsida.

/Per

Inga kommentarer: