lördag 13 december 2014

Julmarknad på Bosjökloster



Vad spännande det här besöket blev! Inför vårt besök på Bosjöklosters Julmarknad hade jag förstått det som att gästerna får komma in i delar av själva slottet och så var det.

Det är ju ett fantastiskt vackert slott och mysfaktorn är mycket stor, precis som den ska vara vid julmarknader.

Jag var påväg från Malmö till Småland och passade på, trots den sena eftermiddagen, att besöka tillställningen. Med mig hade mina två grabbar som såg mycket fram emot att få se ett slott (precis som om de inte sett det tidigare...) och undrade återkommande om det bodde riddare där.



Det har jag ingen koll på, hur det är idag, om ngn på slottet är riddare av någon orden eller något. Men grabbarna har aldrig varit så konstintresserade när de röjde fram bland hantverk och hemslöjd, ofta med ekologiskt fokus, eftersom de letade efter tavlor med riddare på.






Redan vid parkeringen möttes vi av julstämning när julmusiken ljöd över området där lampor och eldar lyste upp mörkret. En ordentlig julstämning lade sig även om snön i Skåne denna höst/vinter lyser med sin frånvaro.



Vi gick in på slottsgården innan vi gick in till marknaden i slottet. Den är uppdelad på flera ställen. Första våningen samt i något som liknade ett källarvalv.



Båda ställena var mysiga, den ena med korridor och den andra mer ruffig och råare.



Jag ska vara ärlig och säga att det inte blir mycket tid att stanna och kolla in lite mer noggrant vad knallarna har att sälja när en har två små grabbar på 6 respektive fyra år, med sig. När de hade letat färdigt efter riddare var det vidare och trots att marknaden då redan hade stängt fick vi lov att besöka ladugården med djuren. Jag trodde det var får eller något men som bilderna visar var det mer ovanligt de hade att visa upp!






Snälla hjälp mig med vad de sista ståtliga djuren är för något! Skötaren berättade för mig men jag dröjde för länge med att anteckna ner namnet så jag har glömt det.

Grabbarna var mycket nöjda, de hade fått besöka ett slott, leta riddare och kolla på spännande djur!



Jag var och är också mycket nöjd efter besöket. Det är ett fantastiskt vackert ställe och det är första gången jag varit inne i någon del av slottet som hänger ihop med boendedelen och som verkar ha en funktion mer än att en gång om året ha julmarknad ;)

Läs gärna ett äldre inlägg från ett bröllop jag besökte på Bosjökloster. Där hittar du också vidare till karta, ett videoklipp och lite historia om slottet.

Men glöm inte besök slottets egna hemsidamed ständiga uppdateringar om deras program. Det är synnerligen ett öppet och gästvänligt ställe!

Inga kommentarer: