fredag 23 januari 2015

Windsor Castle - 5 roliga fakta





På konferens precis utanför Windsor i England, fick jag berättat att slottet, Windsor Castle, låg utanför staden och att jag inte skulle hinna att ens ta en liten titt utanför.

Vill du läsa fem fakta direkt så scrolla ner och hoppa över texten härifrån.

Glad blev jag när vi förflyttade oss till en pub i Windsor och taxichauffören började prata om slottet. Vi passerade rakt framför detta enorma slott och puben låg nästan intill slottsmurarna!

Ett enormt slott, sa jag det?

Det fanns ingen tid till besök men en liten promenad utmed en del av slottet hann vi med. Dock får du inte se den vackra framsidan i mitt korta filmklipp, så döm inte ut det efter bilden du ser här.



Så till sist! Fem korta fakta om Windsor Castle:

1; Vinkällaren innehåller runt 18000 flaskor vin.

2; Vispen i köket kan vispa 250 ägg på en gång.

3; The Great Fire, branden som utbröt på slottet den 12 november 2012 förstörde eller skadade 20% av slottets yta.

4; Slottet är idag världens största bebodda slott.

5; Ca 150 människor bor på slottet.

Källa; Royalcoklection.org.uk

Källan öppnas som Pdf.

Windsor ligger ca 40-60 min med buss utanför London. Det är gott om pubar vid slottet och det finns bra boende. Så tveka inte att åka hit. Men! Skriv gärna till mig och berätta hur slottsbesöket var!

/Per

Gillade du Windsor rekommenderar jag också Holyrood i Edinburgh.





Inga kommentarer: