onsdag 12 april 2017

Besök på Övedskloster




Jag vet inte hur mycket jag och Gustaf III har gemensamt men förtjusan till Övedskloster har/hade vi iallafall båda.

Övedskloster är en av Sveriges bäst bevarade rokoko-anläggningar, som de själva beskriver det så när jag såg att slottets paradrum skulle visas för allmänheten var jag snabb på att boka biljetter. Det var påsk och stor happening på Övedskloster och i, ja nästan iallafall, hela skåne.



Det var spännande att passera in genom entrén till en entréhall som var mindre än jag trodde, dock gick det härliga stentrappor både upp och ned och takhöjden var det inget fel på.

Slottets paradrum är galanta. Vi fick se fyra stycken men tyvärr inte fotografera alla där inne. Lite synd tycker jag. Ett rum hade varit kul att få föreviga!



Fotoförbudet gör den här texten lite svårare, jag beskriver ett besök inne i slottet men du får bilder utifrån.

Det andra rummet vi var inne i tyckte jag att jag kände igen från Peder Lamms tv-program, Slottsliv, om svenska slott och herresäten, ett vackert rött rum med bland annat kinesisk porslin föreställande svenskt fartyg i europeiskt vatten men med kinesiska berg då tillverkaren illustrerade berg såsom han såg dem i sin värld.

Vackert och så men jag måste få berätta att Otto och Eva Ramel som idag bor i slottet (det ska dock i år lämnas över till sonen Hans Ramel, I'm jag förstått det rätt) valde ut en spännande vinkling på två av rummen under visningen. De visade både slottsherrens och slottsfruns respektive sovrum och den ståndsmässiga skillnaden var stor.

Idag tycker nog de flesta att båda rummen är vackra men ta golvet som exempel, i alla de rum vi fick se så var det slipade, putsade mönstrade golv som är oerhört vackra och ståndsmässiga medan slottsfrun fick nöja sig med träplankor som golv.

De berättade också att matsalen som ligger mer eller mindre direkt vid entrén är ett 1800-talspåfund. Innan dess så åt herrskapet i det rum de kände för att äta i för den dagen och tjänstefolket dukade upp där och flyttade dukningen vid lösta önskemål.

På 1800-talet gjordes ett rum om till matsal då trenden var att en skulle ha en särskild matsal men inte för att det lösgjorde personal, på 1800-talet bestod tjänstefolket av 20 personer som arbetade inne i slottet och ytterligare 40 som hade hand om utomhussysslorna.



Inte dåligt. Slottet är stort men att det rymde så många arbetande, det trodde jag inte. De fem/sex viktigaste av personalen fick äta på himlen, inte "i" himlen, var viktigt att säga då det inte var en religiös version utan ett rum på ovanvåningen.

Till sist ska jag berätta om den spartanska lampan över middagsbordet. Det är en, kan vi säga, minimalistisk pjäs och detta helt medvetet, då slottsherren då (jag kommer inte ihåg hans namn) som installerade el till bygget var så nöjd och elektricitet var en sådan lyx att han ville visa själva glödlampan och inte täcka in ljuskällan i en lampskärm som dolde att det var just el installerad i lampan.

Små fragment av ett roligt och spännande besök i ett av Skånes, ja, Sveriges, vackraste slott. Det sades mycket mer men jag vill ju att du ska ha en anledning att själv besöka slottet när de jag sina turer nästa gång!

Det händer mycket på slottet. Parken är öppen året om och evenemang är återkommande, läs mer på deras hemsida: www.ovedskloster.se.

Läs gärna mitt inlägg om Övedskloster där jag berättar historien om huvudet som försvann.



De har en butik som bland annat säljer kött från gården och vilt, den har öppet helger från mitten av maj till mitten av augusti.


Det kommer snart mera från mig om slottets park och trädgård, men för denna gång, du hittar en karta längst ner här i inlägget.



Ha det bra!



/Per


-------

Detta inlägg gav inga bilder inuti slottet så då är du kanske nyfiken på att kolla inuti ett annat slott? Skarhult slott, bjuder på detta!

------

Karta till Övedskloster:





Inga kommentarer: