söndag 24 maj 2015

Konstutställning på Bosjökloster

John Stockwell, tavla i bakgrunden
Fred njuter av läsk och konst av John Stockwell
På lediga dagen 1 maj var det vernissage på Bosjökloster. Att kombinera utställningsbesök med slottsbesök är en bra kombination om en är som jag. Nu var dessutom barnen också välkomna så vi for iväg hela familjen. (Du hittar en karta längst ner på sidan)

Uppskattar det där med att barnen är välkomna, inte för att det i ärlighetens namn är fantastiskt att med barn i mina barns ålder gå på konstutställning då det kan bli både gråt, pillande på konstverk och alltid ett kissavbrott när en äntligen börjar njuta av utställningen.

Är jag gnällig? Ja, men...

...jag tror inte att barnen lär sig gå på utställning och prata om vad de ser, lär sig uppföra sig om de inte får öva, så vi övar! Sedan att det blir gråt, konstiga frågor om konsten och diverse toapauser, det får tas när jag blir bjuden på utställning :)

John Stockwell är en amerikanare (inte en bil då..) som numera bor i Skåne och målar det skånska landskapet för att mana fram känslor hos sin publik. Och det funkar. Utställningen i Bosjökloster visar inte bara Stockwell, men det var hans målningar jag fastnade för.

De är fyllda med färg, suggestiva men tydliga. Du ser det skånska landskapet och vill du kan du sluta där. Är du nöjd med en avbild, lite skymtande, suddig avbild på det skånska landskapet, så är du nöjd redan här. Du kan också ge det en chans. Hans grova oljemålningar som gjorde att min yngste grabb bara var tvungen att sätta fingret på tavlan (Inget hände, jag lovar! Jag hann stoppa honom innan han ville börja trycka på den torkade oljefärgen) gör tavlorna otydliga och denna otydlighet är verkligen spännande.




Bosjökloster slott sett från vänster
Bosjökloster slott sett från den lilla linbanan

Tilltugg

Bosjökloster kyrka med solglimt
Solen tittade fram till slut!
Lek bland ruinen i slottsparken
Utställningen är öppen dagligen nu hela sommaren, väl värd ett besök. Om du som jag dessutom är slottsintresserad så är utställningslokalen i en del av slottet. Tips, gå längre in och kika lite på en del gamla vackra porträtt också. Det är tydligt avspärrat där det blir privat område så det kändes inte som om vi inkräktade.

Grabbarna ville ju se en riddare...

Kolla in infon om utställningen, tider, en tavla här. Väl värt ett besök.

Vi passade på att promenera en runda i parken och jag kunde som vanligt inte låta bli att filma slottet,

Det här inlägget handlar inte så mycket om slottet, mest för att jag skrivit om det tidigare. Vill du läsa en sammanfattning om dess historia så har jag det här,  med  ett filmklipp från ett bröllop på slottet.

Ha det bra!

/Per


Det är vackert, så här (klicka på länken) http://youtu.be/wEnc6Sdt6nU är det senaste filmklippet från slottet. Filmat lite ifrån kyrkans håll sett också.

Karta:

Inga kommentarer: