fredag 5 augusti 2016

Så hur gick slottsturen i tisdags?


Känner att jag får göra ett delavslut på tisdagens resa utmed E65:an, bilden ovan är från ett av stoppen vid Krageholm. 

Förra försöket för några år sedan om denna väg som slottsguide, avslutades aldrig men denna gången finns liksom då intentionerna, men också motivationen, jag tog ju med hela familjen och Kent, vän och fd kollega, och de förväntarar sig ett avslut!

Detta är ett delavslut då det material vi spelade in kommer att läggas ut på youtube i slutet av augusti som ca fem olika delar och först då tycker jag att jag kan räkna E65-storyn som avslutad!

Vi begav oss från Malmö ca kvart över nio/halv tio, första stoppet var Katrinetorp, ett borgerligt sommarställe, vackert som tusan men vi var för tidiga för att fika på. caféet där.

Därefter begav vi oss till Skabersjö, som nog var dagens största positiva överraskning. Ett stort vackert och pampigt slott som jag trots närheten till Malmö aldrig besökt tidigare. På plats fattade jag att det var här som en gammal kollega till mig och Kent bott, husen runt om slottet bildade en fantastisk liten by som jag har all förståelse för att den lockar hyresgäster.

Tredje stoppet blev Börringekloster, också stort och pampigt. Deras gårdsförsäljning hade inte öppet så det fanns ingen att fråga om vi kunde gå närmre vilket gjorde besöket till ett liknande som jag gjort  tidigare, inget nytt mer än det fin vädret och material skjutet i dagsljus stället för skymningsljus.

Någon dag innan fick jag tips från en Twitter-följare att Näsbyholm inte fanns med på min planerade rutt, så den herrgården var tillagd och info om den framletat, men redan här insåg vi att det inte fanns tid för en enda där inom.

Att vi missade Näsbyholm, var inte häftigt, men när vi körde runt efter vår planerade rutt, så insåg vi snart att vi kunde lagt till än fler slott och herresäten! De ligger verkligen otroligt tätt här i Skåne.

Stopp fyra fick istället bli Häckeberga slott, men detta blev en besvikelse, inte på slottet, det är fantastiskt! Men vi kände oss inte välkomna dit. Mer om det när filmerna är klara i höst.

Svaneholm slott (bilden ovan), blev det slott vi kom in i på dagsturen, där besökte vi museumet, blev livrädda för spöken och käkad mat, inte i den ordningen dock. Ett riktigt bra besök blev det med mycket filmande!

Väl klara på Svaneholm så var klockan runt tre och vi fick stryka ön fler herresäten på turen, Rydsgåd fick hoppas över och stopp sex blev Marsvinsholm. Ett otåligt vackert slott, som verkligen ser ut som slott gör i sagorna med sina torn och vallgrav runt om. Slottet är privatbilder men i parken fanns några riktigt bra info-väggar att läsa som bjöd på anekdoter och spännande händelse också, och inte bara torftig historia. Rekommenderas.

Sjunde slottet blev Krageholms slott, ett slott som jag aldrig tidigare kommit nära. Nu ställde vi bilen och promenerade förbi och då var det inga problem, de väl bara inte ha massa bilister där för du kommer nära slottet. Väl framme vid slottet finns info-skyltar så några gåendes besökare räknar de nog med vart år.

Ruuthsbo gods valde vi också att hoppa över, får återkomma till det får det ser väldigt vackert ut om en söker på det på nätet, men denna dag gick tiden alltför fort så vi slott nr åtta blev två slott istället.

Bjersjöholms två slott fick avsluta trippen och detta blev också ett riktigt bra stopp, vi hade turen att träffa på ägaren och frågade om vi fick promenera parken lite då vi var på slottstur, vilket vi fick tillåtelse att göra under vissa enkla restriktioner som att hålla behörigt avstånd då slottet brukas som bostad och inte är öppet för allmänheten.

Det var en grymt rolig dag, skiftande slott och slottsparker så ungarna tyckte också det var en bra dag, men åtta stopp är många stopp för en dag och kanske inget jag rekommenderar för en rogivande utflykt. Du blir rätt trött faktiskt, både av all input och för att du får gå mycket då bilar ofta inte är tillåtna nära slotten.

Möjligt att vi gör om en lika hektisk slottsrunda, men mest isåfall om vi får positiv feedback kring det material vi filmade och om ni här på bloggen vill se mer liknande grejer.

Gott så!

Med vänlig hälsning,

Per


Inga kommentarer: