lördag 29 april 2017

Snart till Krapperup!


Den 11 maj ska jag och Kent besöka Krapperups borg för en guidning. Ska bli riktigt spännande, det är ett slott jag aldrig besökt så det ser jag fram emot att få göra. 

När jag snabbt läser in mig lite på slottet så verkar det vara mycket påverkat av dess inneboende genom århundraden bakåt då många infört den stil som gällde under deras levnadstid. 

Med anor från 1300-talet och dagens huvudbyggnad uppförd som renässansborg på 1500-talet, har slottet delar som ändrats efter barockideal, rokokostilen, oscariansk stil (en stil jag hoppas få lära mig mer om under besöket) och mer därtill. 

Stjärnorna på fasaden, det Gyllenstiernska vapnet, är den bild som jag sett mest utav slottet i böcker och är bland de första bilderna som visas på wikipedia. 

Har ännu inte slagit upp Krapperup i mina slottsböcker men en snabb sökning på internet ger inga om ältande historier kring godset. Det är så gammalt så jag hoppas få någon schysst historia berättad för mig den 11 maj. 

Inte omöjligt att jag och Kent sänder lite live via Facebook. Så följ mig där im du inte redan gör så!

Mvh

Per




Inga kommentarer: