torsdag 4 maj 2017

Bröllop på Ellinge slott - ett av Skånes vackraste slott


Hade turen att få delta på en bröllopsfest i ett av mina absoluta favoritslott, Ellinge slott, strax utanför Eslöv i skåne. 

Jag blev inte besviken. 

Kände på tjänstefolksentrén som tog mig upp i en smal trappa upp till festlokalen för kaffet. 

I korridoren fanns numrerade rum så jag gissar att de kan hyras i samband med fester där. Ingen konferenshotellsdöd (som jag oroade mig för i mitt förra inlägg) såvitt jag kunde se. 

Även i salongen där kaffet serverades, vilket jag gissar på också är ett bibliotek, och i nästa där musiken spelades, var känslan rustik, varm och väldigt vacker. 

Det är ett slott och är möblerat som ett, alltså inga smaklösa lösningar, så att säga. Jag fick till och med en kopp kaffe!

Jag besökte också festlokalen och huvudentrén, båda väldigt vackra. Trappan är mörk! Inte tung men med en vacker sväng ner mot entrén och hallen som inte är jättestor. Ja, bra mycket större än min hall, men ni fattar...

Festlokalen är jag inte säker på om det är den enda, men den rymde 40-50 personer, gissar jag (möjligt det finns en större också) och var dagen till ära indränkt i ljusgrönt tyg. Nu skriver jag indränkt och det låter kanske negativt, men det var det inte, det gav en 1700-talskänsla av lyx, så jag menar det i positiv bemärkelse. 

Himla kul att titta in i slottet, läs mitt gamla inlägg http://slottslott.blogspot.se/2011/03/ellinge-slott-tjusigt-slott-i-skane.html?m=1 för att läsa om historia kring Ellinge slott. 

Bilderna är några få, men det var liksom inte läge att fota mycket mer på själva slottet!

Glöm inte att den 11 maj så ska jag till Krapperup slott och kommer lägga ut bilder direkt och kanske sända lite live på både Twitter och Facebook. Så följ mig gärna: Twitter @perskold och Facebook: Facebook.com/skanskaslott 

Mvh

Per

Inga kommentarer: