fredag 13 juli 2018

Krapperup slott - en kort introduktion

Krapperuo slott i skåne
Slottets delar med puts, du kan klicka på alla bilder
och få dem större.

När Kent och jag besökte Krapperup slott så stack vi iväg en vanlig onsdag och hade bokat en guidning för oss själva. Intendenten som skulle guida oss tog dock emot oss med förvåning, hon trodde nog inte att vi bara skulle vara två personer, på deras hemsida stod det att guidningar kunde göras för grupper av minst tio...


Ingen av oss hade varit på slottet så när  Kent läste att de trots allt tog emot besök så bokade och betalade vi för tio personer men åkte dit själva. 

Vi fick en väldigt bra guidning i ett spännande slott som jag nog tycker vi fick se mycket av. 

Renässansborgen Krapperup

Krapperup är en gammal renässansborg men med en äldre historia då det har upptäckts ruiner, en grund ifrån en 1300-tals borg rakt framför nuvarande huvudbyggnaden. Renässansslottet bestod av ett stort stenhus byggt för att avskräcka imponera och försvara bakom dess vallgrav. 

Krapperups skånska slott
Krapperup är en borg, från början med fasad av tegel

Barockslottet släpps fram

Det är ett slott som gått igenom ganska tydliga epoker. Började som sagt som renässansborg men på 1600-talet när Grevinnan Maria Sophia De La Gardie tog över slottet som en del av försvenskningen av Skåne, så satte hon puts över de Gyldenestiernska sjuuddiga kritstensstjörnorna i fasaden och omvandlade huvudbyggnaden till ett Barockslott. Frågan som ibland ställs men svaret inte är säkerställt är varför hon lät sätta puts över...

Har du hört något om anledningen? Mejla mig eller kommentera inlägget så blir jag jätteglad.

Barockeran bestod mycket i att det byggdes till en lanternin och anlades en barockträdgård. 

Stjärnorna togs senare återigen fram så idag är de synliga som du ser på bilden. Det har dock behållits en del av putsen så du får en aning om både hur slottet såg ut från början med tegelfasad och hur det såg ut med puts på.
Krapperups slott med stjärnor
Här ser du både tegelfasad och putsad fasad, samt en tom vallgrav!

Slottet som Rokokopalats på 1700-talet

Det är främst inuti som Krapperup visar upp sin rokokosida med typiska detaljer i vissa rum. Tyvärr fick vi inte fotografera inuti så jag har inget att visa upp om detta. Men också skapande av sällskapsrum med rum i fil och anläggande av en ny trappa mellan våningarna minner om denna era. 

En rolig detalj på trappan var att vartannat trappsteg var ljusare och vartannat mörkare med en anledning som inte var estetisk. Elekticitet fanns inte och för att inte snubbla i trappan anlade man en en skymningstrappa med denna variation för att det syntes bättre i skymningen eller med ett ljus eller lykta i hand om det hade blivit sena kvällar på slottet. 


Här ser du de typiska Gyldenestiernska stjärnorna som Krapperup
är känt för. Går inte att skriva om slottet utan att ha en schysst bild
på dem.

Så vänner! En kort introduktion, som vanligt finns det otroligt mycket mer att skriva om slottet och just Krapperup är otroligt duktiga på att dokumentera och forska om slottet och dess historia och plats i historien. Söker du på Ad Libris så kommer det upp en väldans massa böcker och utgåvor om Krapperup ur olika perspektiv. Vill poängtera att jag inte läst dessa, men ville kolla upp om det stämmer, och det gör det, det finns en massa forskat om slottet, gården och dess omgivning.

Men mer skrivet får det bli en annan gång!

Jag köpte jag själv en annan intressant bok vid besöket som jag också får återkomma senare till här. När vi var på besök så hade vallgraven tömts då stenar hade börjat kalva. Jag klippte ihop en liten film om Vallgravar där du kan se lite från just Krapperup.




Glöm inte klicka på fler videos och kolla in en massa slott under min videosida här på bloggen!

Beger du dig till min youtube-kanal så glöm inte klicka prenumerera så du ser när jag lägger upp en ny video! Där kommer upp en del kortare videos som inte hamnar här på bloggen.

Som vanligt har du kartan längst ner!

/Per


Inga kommentarer: