lördag 13 juni 2009

Alnarps slott

Jag fick så jäkla många tjusiga bilder när jag och min sambo Maria besökte Alnarps slott. Om jag får säga det själv... ;-). Skulle kunna göra ett inlägg med endast bilder fast själv tycker jag sådana blogginlägg ofta är lite trista. En bild må säga mer än tusen ord men text är mer exakt på ngt sätt. Svårt att förklara.

Största upplevelsen med Alnarps slott är nog miljön runt omkring. De engelskinspirerade parkerna, stora planteringar med massa svenska träd och växter som alla finns för studiesyfte. Vi var där i höstas 08 och hade faktiskt fika med oss. Hela stället bjuder in till fika nånstans i området. Det var dock liiite för kallt för att verkligen njuta av själva fikat. Miljön däremot!

Jag vet inte riktigt vad som krävs för att en byggnad ska få kallas slott men Alnarp kallas uppenbarligen det trots att det byggdes som ren utbildningsbyggnad.

Slottet är jättevackert, ligger tjusigt men har små detaljer såsom uppfarten som avslöjar att det inte används som bostad. Uppfarten osar mer funktionalitet än estetik. Synd.

Å andra sidan, jag hade gärna gått i skola däe, tjusigt skola, minst sagt. Alnarps lantbruksuniversitet ligger där med bla landskapsarkitektutbildning på programmet och vår käre prins gick nån utbilndning där ifjol, ev nu i vår. Men han bodde inte på internatet där, enligt tidningarna bodde han hos bekanta på ngt av skånes övriga slott.

På sätt och vis var vi där vid fel årstid, kallt och jäkligt å amdra sidan var höstfärgerna fantastiska!

Ni får själva avgöra med hjälp av mina bilder.

Nu har nästan min semester börjat så nu ska det förhoppningsvis komma nybesökta slott på sidan här snart!

Mvh
Per

Inga kommentarer: