söndag 19 juli 2009

Charlottenlund



Ca 8 km väst om Ystad ligger ett litet vackert och i slottsammanhang, ganska nytt. Bilderna ni ser är tagna i höstas är jag var på besök i Glimmingehus och på ren måfå körde runt för att se ett, för mig, nytt slott.

Jag blev mycket överraskad när jag tillsammans med vänner passerade denna pärla. Det bedrivs jordbruk på gården och slottet är öppet för besökare vid bokning, telenr finns på Skånskaslott, faktalänken till höger.

Hela miljön känns otroligt hemtrevlig, jag har ju bara passerat det och inte varit inuti, men det känns som ett ganska anspråkslöst ställe att t e x växa upp. Visst det är pampigt och tjusigt, tycker ni det liknar Akademiska föreningens borg i Lund så har ni rätt, det är samma arkitekt till de båda medeltidsromantiska byggnaderna, så anspråkslöst är kanske fel ord till att beskriva det. Men, det ser mysigt ut, det ligger liksom som att om man bott där, då hade man ställt fram utemöblerna framför slottet och haft eftermiddagsfika.
Ja, kanske lite annorlunda beskrivning, hoppas ni förstår!

Gården köptes avstyckad från Marsvinsholms gods 1848 av Greve Arvid Posse som lät uppföra nuvarande byggnad. Sedan 1902 ägs det av en danskättad släkt.

Lite kuriosa är att Greve Posse var statsminister i några år andra halvan av 1800-talet.

Hinner nog tyvärr inte själv ringa och se ifall de ska ha någon guidad visning i sommar men ifall någon av er som läser har, mejla gärna in en bilde eller två!

Per

Inga kommentarer: