tisdag 24 maj 2011

Lite historia om Kensington Palace


Förvånad över storleken på palatset, eller slottet, som Kensington Palace hade kallats i Sverige, så var jag också väldigt imponerad av två saker:

1, Prinsessan Diana som bodde där efter separationen med Kronprins Charles av England bodde verkligen stort, det är sjukt stort! Bilden jag hade av slottet var den bild av "framsidan som så ofta porträtteras på vykort och dylikt och då ser det ut som en riktigt stor svensk herrgård i engelsk stil, det är bara det att det är den lilla biten av byggnaden. Kolla in Google earth här så ser ni hur stort det är:

Det är dessutom påbyggt allteftersom, pampigt men inte alltid vackert, det ser lite plåstrad ut emellanåt.

2, Kensington Palace fungerar som ett sjukt lyxigt hyreshus. Jag har tidigare reflekterat över vart kungafamiljen och dess prinsar och prinsessor bor i London och aldrig riktigt fått koll på det. Till nu. En hel hög bor helt enkelt på Kengsington Palace. Det måste finnas motsvarande skånska mått mätt, en tre fyra slott i byggnaden och några mindre herrgårdar.

Nu låter det lite som om detta är större än franska Verailles men det är det inte. Fast om du är på besök så ta dig tid att promenera runt slottet så förstår du vad jag menar.


Just nu så bor det bland annat följande personer:

The Duke och Duchess of Gloucester, the Duke och Duchess of Kent och Prince and Princess Michael of Kent.

Till detta tillkommer att Drottningen vill att det nygifta paret Prins William och Kate fd. Middleton, ska flytta in i Buckingham Palace (vill inte tänka på hur stort det är, hoppas iallafall, för deras skull. Inget ont om min farmor eller deras, men jag skulle inte vilja bo med någon av dem.), paret själva vill dock flytta in i Kensington Palace och bo där men pga att prinsen själv växte upp där.

Slottet byggdes av för att det låg utanför det smutsiga London men ändå ganska nära och det anlades en väg som skulle kunna klara av trafik åt båda hållen. Delar av den vägen finns fortfarande kvar som en väg i Hyde park. Tilläggas ska också att just idag så är Kensington Palace grymt central placerat. London är så stort så att det finns flera centrum i staden och ett av dem ligger söder om slottet, området Kensington, helt enkelt, så förvänta er inte särskilt ren luft när ni är på plats. Jag trekommenderar dock starkt ett besök, både för slottets skull och för Kensington Gardens, parken som omringar slottet och idag är den västra delen av Hyde Park, en fantastisk park som fortfarande överraskar mig med nya saker trots att jag säkert besökt parken över 30 gånger.

Då kan du i och för sig undra varför jag inte besökt slottet. Det undrar jag med...

/Per

Ni hittar det här:

Visa större karta

Inga kommentarer: