onsdag 9 november 2011

Wanås slott även Vanås

Min tanke med skånskaslott.se är inte att vara sidan som du besöker för att få en full historisk bakgrund till utan för att få ett sökarperspektiv på slottet och dess omgivning. Förhoppningsvis blir du sugen på att själv göra en utflykt till ett av slotten jag skriver om här och då känner jag att jag har lyckats!

Sedan brukar jag ändå göra nedslag i slottens historia då jag finner det väldigt intressant, men vart ska jag börja göra nedslag i Wanås historia? Det har hänt så otroligt mycket från 1400-talet senare del och 1500-talet då läget i Östra Göinge gjorde att slottet alltid låg i skottlinjen i krigen mellan Sverige och Danmark.

En väpnare, Eskils Aagesen är första ägare en kan spåra tillbaka till idag. Förste, för mig, kända släkt tar över slottet i början på 1500-talet, då skriver sig Niels Brahe där, som Sylve Åkesson (Mannen bakom den mest omfattande nätbaserade källa av Skånska slott) och börjar direkt bråka om vem som skulle vara kung i Danmark. Kolla om Sylves sida för alla detaljer.

Slottet i sig är romantiskt vitt, pampigt inringat av två enorma och vackra korsvirkesbyggnader utanför själva slottsgården men som ligger i linje med slottets entré och inger respekt men inte av det destruktiva slaget. En får känslan av att det är en auktoritet med goda värderingar som besitter slottet. Sagolikt fast inte på sättet att det är tinnar och torn.



Av detta har jag naturligtvis ingen aning om, hur slottets ägare är, men tar du en promenad i skulpturparken kommer du runt slottet och får se det från sjösidan som nog måste ha fungerat som vallgrav eftersom slottet är en gammal borg med försvarsfunktion. Vattnet ligger högt invid marken som om det vore från en Disney-film där du kan rida plant fram till vattnet och låta din häst dricka.

Det regnade rätt ordentligt delar av den tid jag var där och det bidrog till det magiska i att gå runt i en slottsparksmiljö fylld med spännande konst. Vi hade grabbarna med oss, den äldste tre år, och vill du göra dina barn konstintresserade är detta ett bra sätt. Skulpturerna är tillåtande, ibland galna men nästan alltid så att du får och kan röra dem, känna på dem. Treåringen älskade det, och vi satt och fikade på varm chokladmjölk och risifrutti i ett lusthusaktigt vindskydd, så regnet var inget som han brydde sig om.

När jag var där i somras såg jag en installation av Yoko Ono, jag uppskattar modern konst och tycker installationer som verktyg är ett spännande sätt att uttrycka sig på, just Onosverk, tyckte jag dock inte var det mest spännande, det fanns mycket annat som jag uppskattade mer.

Nu är jag ingen konstrecensent så jag återgår till slottet.

Det finns en gammal tennisbana på slottsområdet, en bana som nog inte används längre, den var helt enkelt mossig och sliten och detta var ett geni-drag! Jag fick en engelsk deckare Mansion/House-känsla med det otroligt vackra fräscha blandat med verkligheten för de som bor där. Tennisintresset kanske aldrig har varit en stor grej för denna generations ägare?

Väl värt ett besök, och ett besök som lämpar sig för hela familjen dessutom!

En sista väldigt intressant grej, gå längst in i fiket och kolla in deras modeller på hur slottet har utvecklats från en försvarsborg åt Glimmingehushållet till att bli en borg med fyra insytängda längor och jämför med idag.

Sånt tycker jag är kul!

/Per

Gillar du musiken i videoklippet så får du gärna lyssna på den på Spotify här (klicka så öppnas det automatiskt) eller köpa på iTunes här. Då blir jag glad, det är nämligen min egen musik! ;-)

Karta till Wanås slott:


View Larger Map

Inga kommentarer: