torsdag 19 januari 2012

The Royal Pavillion - Brightons eget slott

Vilket ställe jag har missat! I höstas var jag och en vän och besökte Brighton, kollade på fotboll, njöt av underbart höstväder och en och annan pub, passerade något som såg stort och lite klumpigt ut, med konstiga torn som såg orientaliska ut. Jag tog en kaffe i parken bredvid, gnällde lite för min polare om att det var dyrt att gå in i, ja, vad det nu var. Tog några bilder för att kolla upp senare vad det var för något och gick antagligen vidare.

Brighton är en underbar stad vid stranden som på ca 50 år växte från några tusen invånare till 40000 år 1831! Bland annat på grund av Prinsen av Wales valde ut staden som residens för sin lite dekadenta livsstil med mycket socialt umgänge och stort intresse för konst och arkitektur.

Vart bodde han? Precis, i the Royal Pavillion, stället jag tog tre bilder på och sedan passerade...

Det klassas som en kunglig bostad och inte som slott, varför vet jag inte riktigt, kanske för att det byggdes och användes som en kunglig bostad vid en resort vid kusten, ett ställe som hade lite bättre väder än resten av Storbritannien. Och så har de sin fantastiska pir, bara den är värd att åka till Brighton för.

Prinsen av Wales, George, som senare blev kung, älskade det orientaliska och utmanande, så huset har trappräcken i bambu, målade kinesiska tapeter och mycket mer. All bambun i trappräckena är inte ens äkta bambu men snygg imitation!


Bild från piren i Brighton


När jag surfade runt efter deras officiella hemsida visade det sig att den är en guldgruva för dig som är intresserad av slott. Deras filmer som visar våningarna, en hemlig tunnel, tjänstebostäderna högst upp i den stora kupolen som ni ser i mitten av det första fotot i detta inlägg och kungens inlägg, är riktigt bra och intressanta. Tyvärr endast med engelskt tal men det spelar ingen roll, de är mycket bra.

Framförallt gillar jag tunneln och filmen från "The SaloonBottle", dvs det runda tornet. Jag lägger in den filmen här, resten får ni klicka er till deras hemsida för att kolla in.



Det är inte riktigt en säljande del av slottet, men jag tycker det är väldigt intressant att lära mig hur ett sådant stort hushåll sköttes och hur det ser ut i delar ägarna inte visar upp för allmänheten. Vardagen är intressant, helt enkelt.


Läs mer om Brightons eget slott, som egentligen inte är ett riktigt slott fast det bör kunna kallas så, på länken jag tipsade om ovan.

Och jag kan lätt rekommendera att åka till Brighton!

Sista bilden är från parken där jag drack kaffe och njöt av vädret, betänk att det var i november jag var där!

/Per

----------------Tillägg i november 2012--------------------

Ca ett år efter detta inlägg återvände jag till Brighton och besökte The Royal Pavillion. Kolla in det inlägget här!

/Per

1 kommentar:

Anonym sa...

Den här platsen är kanske något för oss att besöka - eller????
Kent