söndag 14 april 2013

Schloss Bellevue-Berlins slott i city

Är i Berlin på snabbvisit med grabben och denna gången har jag slott för ögonen. Redan innan vi åkte hit bestämde jag att jag ville se ett slott och det blev Bellevue slott, eller schloss Bellevue som det heter på Tyska.

Ett väldigt stort slott precis vid floden Spree vid den stora Stadsparken Tiergarten. Åk s-bahn till station Bellevue så har du både ett väldigt pampigt och vackert slott och en väldigt fin lekpark. Det var lite av dealen, jag fick se slottet och grabben fick leka i lekparken!

Bra deal tycker jag!

Lite kort om slottet så kan jag berätta att förbundspresidenten i Tyskland har sitt residens här. Jag förstod att det var någon viktig som använde det när jag trodde att jag skulle få gå nära och fota slottet men såg att i hela parken är det verkligen FULLT med övervakningskameror.

Det är värt ett besök ändå, detta slott från 1700-talet, för att beskåda dess storhet och ypperliga skick. Mycket vackert. 






GLÖM INTE KLICKA PÅ DEN LILLA BILDEN NEDAN SÅ NI FÅR EN STOR PANORAMABILD AV SLOTTET FRAMIFRÅN!

Har filmat lite också men det får komma när jag är hemma!

/Per


Inga kommentarer: