torsdag 30 januari 2014

The tower Of Londons lejongrop




Vandrar runt i London på konferens och promenerar förbi the Tower of London som jag gjort ofta när jag varit här på besök.

Denna gång svänger jag dock upp vid shoppen och går förbi några vackra men i sammanhanget konstiga skulpturer av lejon nere i en utgrävd del utanför de nuvarande murarna till slottet.




Jag letar upp en informationsskylt och läser mig till att det på medeltiden, på platsen du ser lejonen på bilden, fanns en lejongrop under entrén till borgen.

När du blev insläppt innanför murarna fick du passera lejonen utan att se dem, men höra deras morrande och rytande. Detta hade varit skrämmande idag, men betänk att detta var på medeltiden och människor knappast hade gått på zoo och lärt sig om Afrikas djur, utan måste sett detta som mystiska bestar!

Spännande!

/Per

Inga kommentarer: