lördag 25 oktober 2014

Slott i sociala medier







Det verkar som om framförallt slott och herrgårdar i England och Skottland är riktigt bra på sociala medier och truism. De grejerna hänger ihop. Är det levande slott så finns mycket att berätta och visa och natuligtvis locka folk till.

Så denna gång kommer jag tipsa om några schyssta personer/ställen att följa på instagram och twitter.

I Sverige är det många hotellanläggningar i slott och herrgårdar som arbetar med sociala medier men ofta går på niten att bara använda mediet som en reklamkanal och skjuter ut erbjudanden och vad dagens rätt är.

Inte fel i sig men från min synpunkt sett litta tradigt. De bjuder inte på många bilder, inga skildringar från vardagen eller något som gör att en lär känna miljön.

Lite synd, för jag tror att deras inlägg hade delats mer om de inte enbart fokuserat på sociala medier som en reklamkanal.

Sedan finns det också en holländska som postar bilder på slott hela tiden. Inte mycket text kring men ser du något som verkar spännande så är det bara att söka på Google.

Här följer några tips som jag tycker är bra, det finns många fler och jag har säkert missat en massa. Tipsa mig gärna om ni tycker det!





Instagram: Lady Of the castles
- nästintill dagligen bilder på slott ute i Europa.







Skoklostersslott
- många bra bilder på slottet och inuti på salar, tavlor och vardagen.


Twitter: @CastlesOfEurope
- också massvis med bilder på slott i Europa, nästan dagligen.

@edinburghcastle
- också mycket varierade bilder från ett av stadens två slott och dess vardag och interiör.

Till slut tipsar jag om mig själv :)

@skanskaslott

Jag uppdaterar inte dagligen men lägger upp bilder direkt på plats när jag kikar in slott och informerar om när jag har nytt inlägg på bloggen samt twittrar om lite allt möjligt som har med slott och herrgårdar att göra.







Hoppas något ovan passar ert intresse och tipsa gärna om fler.

Med vänlig hälsning,

/Per

Inga kommentarer: