onsdag 4 januari 2017

Runt omkring Kensington Palace


Så många gånger jag gått förbi Kensington Palace och trott att jag endast kunnat beskåda slottet på avstånd. Men nej! 

Du kommer alldeles utmärkt nära för att titta på det nära och få en ganska god bild av hur stort det egentligen är och hur det ser ut.

Kensington är inte och byggdes aldrig för att vara ett skrytbygge, det var ett landsresidens. Jag vet inte om jag vågar säga att det var ett sommarslott, men det låg inte på något sätt i staden London när det byggdes.

Senare kom en viss Victoria dit med sin mamma, utan någon vidare förmögenhet, endast ett gott släktträd, men det tänker jag berätta om mer i kommande inlägg där jag också kommer visa lite film inifrån slottet.

Som du hör i slutet av filmen så var det inget jättebra besök men är en litta nördig så är en och det var kul att efter nästan tjugo år efter tiden då jag jobbade i pub på Queensway ett stenkast därifrån, besöka slottet.

Men varför palats? Jo, den vanligaste förklaringen är att ett slott ligger på landet, ett palatsliknande staden.

Men oavsett! Som du ser på filmen så kan du ändå se lite av trädgården runt slottet och att den är ganska tjusig och relativt stor. Du får ha i minne att Hyde Parks västra del efter ponden, har jag för mig, kallad Kensington Gardens av den anledning att det var dess trädgård från början. En liten plätt sådär en fjärdedel av Hyde Park!

Det var en trevlig promenad och du kan besöka Palatsets omgivning väldigt nära utan att betala inträde, så promenaden rekommenderar jag väl.

Jag ska klippa ihop det lilla material jag har inifrån slottet så ni får se det också, då kan ni avgöra om det är värt att få in, för det är inte billigt... (Se filmen inuti Kensington Palace i detta inlägg här.)

Vi orkade inte vänta på att beställa te i orangeriet så vi tog vad vi är duktigare på, en engelsk ale. Det såg ändå lite turistiskt ut. Jag har tidigare varit på en champagne-afternoon tea på Brown hotel. Mycket dyrare men pianist och mycket mysigare miljö, så där kommer hellre min rekommendation.

Hoppas du kommer åter och ser hur det såg ut inuti Kensington Palace också.

Du kan läsa lite mer historia om slottet här.

/Per

Inga kommentarer: