fredag 2 november 2007

"Alltför kungligt för en enskild!"

Öveds kloster - Skånes vackraste slott?

När Gustaf III besökte Öveds kloster sommaren 1774 utropade han redan på borggården om slottet han anlände till: "Alltför kungligt för en enskild!".

Jag vet inte om jag lägger mig i vad som är kungligt eller ej, men ett otroligt vackert slott är det, vackert beläget vid Vombsjön och ska man börja en blogg om skånska slott är detta helt klart värdigt!
Som besökare är man välkommen att promenera i den vackra trädgården, vilket rekommenderas då slottet utstrålar en annan känsla när man skådar det från grusgångarna mellan gräsmattorna än från den stenblagda borggården.

Väl bakom slottet nere i slottsparken finns också ett litet orangeri bland buskarna.

När jag besökte slottet regnade det, det har det faktiskt gjort var gång jag besökt det, undrar vad det säger om stället? Iallafall, regnet till trots så stod jag själv på borggården och lyssnade, tittade och njöt av slottet och den respekt det inger. Borggården är väldigt pampig, lite hård också, samtiodigt som slottet mjuknar när man besöker parken och skådar det från baksidan.

Ett av mina favoritslott, glöm dessutom inte besöka den tillhörande kyrkan en bit bort, jättevacker den med.

Det blir en alltför lång blogg ifall jag ska lägga upp alla foton ifrån besöket, så det blir ett kort bildspel istället, håll till godo:


Inga kommentarer: