söndag 31 maj 2009

Malmöhus slott

Malmöhus slott ligger fantastiskt vid slottsparken i Malmö men det är inte bara en vacker syn...
Det har hänt en massa med slottet. Det byggdes av den danska kungen Christian III som den starka danska befästningen på andra sidan Öresund från Köpenhamn sett. Kolla in fotot på de olika ritningarna av slottet. Den översta bilden visar hur slottet var tänkt att se ut och bilden under visar hur det blev. Resultatet i sig är stort och respekingivande men tänk hur gigantiskt det skulle varit ifall det faktiskt hade byggts klart såsom det var tänkt!
Slottet förlorade sin betydelse som försvarsanläggning och omvandlades, bla till fängelse. Om jag kommer ihåg rätt så brann det på fängelset i mitten på 1800-talet och då moderniserades fängelset. Slottet var I bruk som fängelse tills 1914 då nuvarande Kirsebergsfängelset öppnade.

Man har sedan på 1900-talet byggt upp moderna delar av slottet och till dessa känner jag mig kluven. Jag måste säga att det är ett bra museum, jag gillar lokalerna som inryms i dessa nyare delar. Restaurangen som finns på borggården är himla bra och allt men...

...de nyare delarna känns inte som ett slott och det tycker jag är synd. Det hade kunnat vara så pampigt annars!

Det finns en stor mottagningssal (eller vad det kallas) som är bevarad med pompa och ståt i längan som inte brunnit. Jag har inte själv varit inne där, men jag har sett filmklipp från våra elever på mitt jobb när de spelade in en scen från deras Gustav Wasa-film. Den salen håller vad jag kunde se, helt klart slottsklass.

För några år sedan var jag och spelade i deras källarvalv men det var stenvalv och restaurangen hade gjort det mysigt, men ingen slottskänsla infann sig.

Skickar med ett kort från fiskehoddorna också. Färsk fisk på tisdag- lördagsmorgnar i jättemysig miljö trots turning Torso.

Rekommenderas!

Per

Inga kommentarer: