måndag 29 november 2010

Julmarknad i Skåne - på Högestads gods


Hej! Du har hittat ett inlägg om en Julmarknad jag besökte för några år sedan. Om du är ute efter 2015 års julmarknader, klicka här.

Fortsätt gärna också läs om Högestads gods här och se det lilla videoklippet från deras julmarknad!

Mvh

Per

------------------

Christina Piper...

Ja, det var väl bara en tidsfråga innan hon skulle dyka upp igen.

Denna gång dök hon upp i samband med att jag sökte info om Högestads gods efter julmarknaden jag besökte där. Återkommer om henne, men ska först skriva lite julmarknaden.

Efter att ha skrivit två inlägg om julmarknad på slott och herrgård i skåne men utan att ha besökt någon bestämde jag mig för att göra så. Förra helgen lämnade min sambo och vår yngsta son mig och vår äldsta grabb hemma i Malmö själva och då begav vi oss på E65:an emot Ystad och Julmarknaden på Högestads Gods.

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette Högestads gods, och jag visste inte ens om det var på en ordentlig herrgård. Jag visste dock att det var Ystad IF, handbollsföreningen som höll i det och då tänkte jag att det borde vara ganska stort.

E65:an från Malmö till Ystad är i sig ett himmelrike om man som jag vill kolla in slott, det kryllar av dem där så jag tänkte att jag oavsett kommer få lite nya bilder på slott och herrgårdar påvägen ner även om Högestad i sig själv skulle komma bli en besvikelse.

Det blev det inte.

Högestads Gods visade sig vara enormt! Bilar så långt ögat nådde. Jag körde förbi två gånger, första gången glömde jag ta ut kontanter så det blev en runda till Ystad och käka middag för mig och grabben samt fylla på kontaktförrådet. Själva Julmarknaden låg sedan i en av de enorma ekonomibyggnaderna bredvid herrgården som står vit och tjusig bakom en rejäl vitmålad mur med steninslag.

Framför huset är det singel som ligger tjock, iallafall vad jag och graben kunde utröna, det var avstängt så man kunde inte går rakt framför och kolla in byggnaden. Det räckte att se den från sidan. Såsom ni ser på bilderna, är det ett rejält hus som jag tycker ser riktigt hemtrevligt ut. Inte pråligt, inte skrytigt. Stort men ganska mysigt.

Fullt möjligt att jag blev påverkad av Julmarknaden och mysighetsstämningen där. Det var mycket folk på Julmarknaden, som verkar vara en av de mer populära julmarknader i skåne och det var mycket hantverk, skinn, trägrejer, glögg, fika, julmusik, tomtar i massor, lotterier och till min grabbs stora glädje; Tomten själv. Att han dessutom delade ut godis till alla barn, det gjorde inte honom mindre populär i grabbens ögon!



Stämningen var hög, cafépersonalen var otroligt trevliga och snälla, musiken var trevlig och allt. Ska jag kritisera något så var det mest all plywood de hade delat in montrarna i. Plywood är bara inte så mysigt.

Det är dock inget som störde så pass att du som besökare ska hålla dig borta. Det var en verkligen trevlig julmarknad, fyrtio kronor för vuxna, som jag verkligen kan rekommendera. Synd bara att det är ett år tills nästa gång. Hoppas ni kom lite i stämning av mitt filmklipp här ovan i inlägget.

 ----

Väl hemma vid datorn så dök Christina Piper upp igen. Det är nämligen så att hon såg till att genom sitt bildande av fidiekommiss kring Christinehof slott med bland annat Högestads gods, så tillhör idag godset Carl Piper och är med dess egendomar ett av sveriges största jordbruk.

Christina Piper var en mycket intressant person som jag skrivit om tidigare här i slottsbloggen.

Högestad har varit ganska förunnat krig och otäckheter, lite anonymt om man jämför med många andra slott och herresäten i Skåne. Gården tillhörde Lunds Ärkebiskop men vid reformationen tog staten hand om godset och när Palle Rozenkrants ägde godset lät han 1635 uppföra nuvarande huvudbyggnad.

Godset kom i Pipers ägande när Karl den XII 1706, gav order om att sälja slottet till dåvarande Carl Piper, Christinas man, som kom att dö i rysk fångenskap.

Högestads Gods hemsida finner ni här.

Karta till Högestads gods:

View Larger Map

Tips på andra Julmarknader:

Skånskaslotts inlägg om Julmarknader 2012

Skånskaslott.se´s inlägg om julmarknader, Bland annat Marsvinsholms slotts julmarknad.



/Per


Inga kommentarer: