söndag 15 juli 2012

Rögle Säteri eller gård - slott vid Ängelholm

Det här var en stor överraskning för mig. Jag hade tid att spendera och tänkte att det nog borde finnas fler slott och herrgårdar vid Ängelholm än Vegeholm och det visade sig absolut vara så. Slottet har varit utom adligt ägande sedan 1870 (om jag inte misstar mig med släkterna här) då en spannmålshandlare från Tyskland, Petter Olsson köpte godset, och jag funderar ifall det kan vara så att det fallit lite i glömska för att det blev borgerligt ägande.

Innan dess har ägarlängden snurrat runt bra mycket, läs mer om det här.

Jag har ingen aning om det är fallet eller ifall det bara är påhitt av mig men när jag sökte efter Rögle Säteri på nätet hittade jag bland annat en jättebra sida från Ängelholms turistbyrå om slott i närheten av staden där säteriet inte fanns med. Mysko tycker jag, det är en fantastisk byggnad även om en bara kommer nära på baksidan av byggnaden. Så hela filmen längre ner är filmad på baksidan så att säga.

Snygg baksida!

Gården ger verkligen en känsla av att den används, den är känd för sina ekonomibyggnader och de är verkligen pampiga och på sitt sätt lika imponerande som huvudbyggnaden. Många olika sorters jordbruk har pågått här. En Wachtmeister anlade ett av skånes första mejerier här och tidigare nämnda Olsson ändrade brukets produktion efter vad som efterfrågades i världen. Han verkade vara en global man.

Jag stannade bilen mellan två stora ladugårdar som ligger på andra sidan vägen från dammen på bilderna och det var människor som arbetade med de bara nickade och hälsade trevligt så det verkar vara ok att stanna till och njuta av byggnaden en stund.

Först försökte jag komma nära Rögle säteri via framsidan och huvudentrén men det var stopp. Kollar ni in bilden kan ni se i slutet av vägen en liten, liten skymt av porten. Det var privat väg så då går jag som vanligt inte in där. Glad blev jag när jag kunde se så mycket genom att köra runt.

Vill du se mer av den sida jag inte fick se så hittade en samling med gamla foton från Ängelholm och Rögle Gård, som de kallar den som är väldigt vackra.

Kanske inte ett slott där det hänt otroligt spektakulära saker men väldigt tillgängligt och vackert. Jag hade en solnedgång i ryggen så jag njöt verkligen.

På kartan nedan ser du vad jag menar med vattnet och tillgängligheten på ena sidan.


View Larger Map

Jag tar gärna emot tips och info om Rögle Säteri. Känner att det borde finnas mer om en sådan stor gård. Någon som varit inne i slottet?

Gärna också info om det här lilla vackra huset vid Rögle slott.

Vill du kika vidare på slott och herresäten så har du Lagaholms slott/borg som liggere i Laholm, ett par mil norrut från Ängelholm, eller kör inåt Skåne till Vannaröds slott, byggd som en kopia av ett slott i Skottland, som du kan komma in i genom restaurangen där.

Mvh

Per





Inga kommentarer: