torsdag 15 december 2011

Faktarättning från kommentarer

Alltid kul när någon kommenterar mina inlägg här på slottsbloggen och inte så sällan så är det rättelser kring den fakta jag presenterat, vilket jag tycker är suveränt! Jag vill att det jag skriver ska stämma men så ibland hör jag fel på vad guiden sa, hittar olika versioner om samma sak på nätet etc och då är det bra med er läsare.

Så detta inlägg tänkte jag ägna åt att sammanfatta några av de rättningar ni har kommit med. Jag har inte i mintur källgranskat dessa men jag tror nog de stämmer när nu läsaren har bemödat sig att kommentera och rätta. Klicka på rubriken för att komma till inlägget och se en bild av slottet.

Nr1: Bollerup slott.

Vid mitt besök i jobbet här fick jag berättat att det var en adlig snubbe som startade skolan som numera ligger där men enligt anonym kommentar så var det en väldigt ofrälse man vid namn Tage Sylvan som startade den.

Nr2: Örenäs slott.

Här har jag enligt Conny, och mig själv sedan jag bott där några nätter och själv upptäckt min miss, skrivit att det låg en herrgård som kallades Maryhill på samma plats som Örenäs. Denna byggnad finns fortfarande kvar och revs således inte för att bygga slottet.

Conny delade dessutom ut en syrlig hänvisning till mig om att läsa min egen länk så jag får reda på sådant. Helt rätt! ...men, det blir fel ändå ibland.

Nr3: Hovdala slott.

Här fick vi en enormt bra guidning, men det verkar som om jag inte lyssnade tillräckligt, det fanns visst varmvatten indraget, drogs in på på 50-talet men det var bara i badrummet. Då verkar det fortfarande som om det endast var kallvatten i köket ända tills de sistas ägarna lämnade ca 30 år efter installationen.


Det var det för nu!

Mvh
Per



Inga kommentarer: