tisdag 11 december 2012

Mysteriet på Greveholm är Hjularöd slott

I juletid så här pratas det mycket om julkalendern. I år har den anklagats för att vara ockult av präster och för hemsk för små barn att se på. Skaparna har t o m i en intervju sagt att de inspirerats av Kubricks skräckklassiker "The shining" i något avsnitt.

Själv vet jag inte hur det är med det, mina grabbar är för små och tycker den är lite för läskig aven de avsnitt den inte inspirerats av skräckfilm så jag har inte sett en enda helt avsnitt.

UPPDATERING 1 nov 2015:

Många som hittar detta inlägg letar efter julmarknader och en chans att besöka ett slott. Här tipsar jag om 2015 års marknader.


Det som jag fått frågor på via mejl handlar dock inte så mycket om spöken eller skräck utan helt enkelt vad det är för slott som står för alla utomhusscener och det är ett slott ca en halvmil norr om Vombsjön, Hjularöd slott. Bilden är från Hjularöds slotts egen hemsida, en hemsida jag kan rekommendera, där finns bra bilder på slottet exteriört, tyvärr inte mycket från insidan. För jag blir otroligt nyfiken hur ett sådant sagoslott upplevs inuti!

Jag har inte besökt detta slott, hade gärna gjort så men av någon anledning har jag inte hittat dit. Det är möjligt att just för att det är privatägt så är det inte skyltat och jag har passerat det utan att lägga märke till det.

Det brukar inte ske, men så är nig fallet när det gäller detta slott.

Nåja, vill ni kolla in slottet (OBS- Det är inte öppet för besökare och jag vet ej om du kan se det från någon väg utan att inkräkta och det vill jag inte att du gör!) så har du en karta här:





Visa större karta

Ha det bäst!

/Per

Gillade du Hjularöd slott så rekommenderar jag Kulla Gunnarstorps nya slott på skånska västkusten. Jag har både bilder och video därifrån.Också ett riktigt sagoslott där du kan vandra runt ganska nära i parken runt om.


4 kommentarer:

Johanna sa...

Hej Per! Tråkigt att du är så negativ och inte låter dina barn kolla! Dan, regissören, har sagt att det bara var en slump att folk kopplar ihop serien till "The Shining" (att pappan är lite crazy när han försöker skriva sin bok och bor i ett stort slott). Folk borde dra ut pinnen ur..!

Men jag håller med, vill se det riktiga slottet från insidan :)

Anonym sa...

Jag har åkt till slottet, det står skyltat ”Hjularöd” som en vanlig allmän väg. Fanns en plan med någon sandhög och jordbruksmaskiner där man kunde ställa bilen. Man får gå in i parken på bak- och framsidan där det går grusvägar, på framsidan får man alltså gå in genom grindarna och genom allén, väl framme vid vindbryggan är det däremot stopp.

Jag är också otroligt nyfiken på hur det kan se ut där inne. Eftersom det är ett slott från slutet av 1800-talet kan jag tänka mig att det är en del ekpaneler och därför murrigt, så som var populärt kring förra sekelskiftet. Enligt Fredric Bedoires ”Svenska slott och herrgårdar” är förstugan och trapphuset formade i riddarstil, med skulpterade partier av sandsten och ek. I övriga interiörer ska mycket ha ersatts med art déco, medan bottenvåningen är ganska modern. Enligt en annan källa är tydligen det stora tornet oinrett där tornet liksom breddar ut sig.

Vi får utifrån detta försöka fantisera om slottets insida, eftersom ägarna verkar väldigt måna om att inte släppa in folk eller släppa ut bilder.

skånska slott - Per sa...

Hej Johanna!

När jag läste din kommentar så fick jag läsa mitt eget inlägg igen och jag håller med dig, jag är negativ! Det menade jag verkligen inte att vara!

Snarare så försökte jag (rejält misslyckat dock) raljera lite kring debatten som jag finner barnslig.

Meningen om mina grabbar är snarare att de är så små så de tycker det är läskigt med spöken, inte för att jag tycker kalendern är hemsk.

Vad bra att du påpekade detta för mig. Jag vill inte framstå så gnällig som jag gör i mitt inlägg. Ska kanske posta ett nytt som nyanserar?

Anonym: Då är det ju värt ett besök ändå, då kommer en ganska nära. Jag har också fått för mig att det är ek, murrigt och mycket rött (tänker romantiken) Art deco-grejen har jag missat även om jag har Bedoires bok, men jag gillar stilen så det funkar nog.

Att tornet är oinrett tillför lite mystik, undrar varför?

/Per

daniel wargh sa...

daniel och johanna och loan köpa slott