lördag 30 juli 2016

Jordberga slott - eller gård!

En riktigt varm junidag var förutsättningarna för mitt besök. Påväg hem till Malmö ifrån äldsta grabbens fotbollsturnering i Ystad valde vi småvägar och hamnade förbi Jordberga slott, eller gård, som det ofta står som.

Ett bra besöksmål för ett oplanerat slottsbesök, du får en riktigt fin utsik över slottets baksida och dess trädgård och dammen framför, eller sjön är det kanske, vad vet jag, förhöjde känslan av ett riktigt herresäte. Överallt gick det gräsklipparrobotar och allt var så himla välvårdat, riktigt vackert och ståtligt alltså!

Den del av trädgården jag såg var vacker och välplanerad till slottet som fick sitt nuvarande barockinspirerade utseende 1906 vid en ombyggnad. Slottet och ytterligare ett gäng byggnader är kulturminnesmärkta idag.

Det visade sig att stor del av Ingmar Bergmans komedi, "Sommarnattens leende" från 1955 är inspelad här, får kolla in om den finns i Svt's öppna arkiv på nätet.

Gården har anor sedan 1300-talet, 1644 brändes gården upp i krig och tiotalet år senare delades gården upp mellan flera personer. I mitten av 1700-talet samlade familjen Kurck ägorna igen och sedan dess har gården gått i arv inom familjen.

I mitt sökande på nätet efter mer fakta kring hur slottet brändes ner och förstördes i krig med danskarna 1644 så fann jag en rejäl beskrivning av trädgården som säger att den förvandlats så många gånger och därför kan ingen epok kan anses vara viktigare än någon annan.


Mycket mer om slottets tid i krig hittade jag inte vid en första sökning inom området, men något spännande måste det ju ha varit!

Slottet öppnad upp vid förbokning, klicka på länken ovan för att få telefonnummer för bokning.

Jag tog god tid på mig att insupa atmosfären kring Jordberg, vill rekommender dig att åka förbi, respektera att det är en privatbostad men du kan ställa bilen utan att störa med god sikt mot slottet, så det är riktigt bra.

Det kommer ett inlägg med en kort filmsnutt längre fram, tills dess får ni nöja er med bilder!

/Per

Karta:

Inga kommentarer: