torsdag 16 november 2017

Julmarknader på Skånska slott 2017

Bild på Bosjöklsoster slott och deras julmarknad
Bild från Bosjöklosters hemsida.

Jag brukar göra en ordentlig sammanställning över julmarknader på de skånska slotten och herresätena, men i år så finns det de som gör det så mycket bättre än vad jag gör, så jag väljer att länka till dem istället. En får inse när det blir dubbeljobb, så att säga.

Innan jag tipsar om sidor där ni kan hitta riiiiktigt långa listor över julmarknader så tänker jag dock lyfta fram två jag rekommenderar, samt en som jag är sugen på att besöka.

Juldagarna på Bosjökloster 1-3 december.

Vi börjar med en, för mig, riktig klassiker, De skånska juldagarna på Bosjökloster, fredagen till söndagen den 1-3 december. Hit har jag tagit ungarna tre år i rad, du får komma ner i källaren där klostrets nunnor satt och åt och under juldagarna så är det värme, hantverk och mjuka juliga färger överallt. Även en del ovan mark, så att säga är öppet med försäljning utav knallare och hantverkare i ena längan av slottet, så du får uppleva hur slottet ser ut i den delen.

Mina grabbar gillade de gamla tavlorna på gubbar och tanter från hundratals år tillbaks. Fanns många frågor kring dem vi pratade om.

Kyrkan lyser upp i vintermörkret också. Jag har inte varit i den vid gudstjänst eller konsert, men den står öppen och är värd ett besök den med.


Bosjöklosters juldagar rekommenderas varmt, som ni förstår. Jag har ingen klar video från deras julmarknad men en kort film jag klippt ihop som presenterar slottet litegrann:



Julmarknad på Högestad Gods

Här finns två helger att välja mellan 18-19 och 25-26 november. Jag har bara varit här en gång, men det var så jäkla mysigt, musik och hantverk i en stor lada. Pyssel för barnen och många lokala knallare med allt från lokalproducerad matt till hantverk.



Jag uppskattade att de hade live-musik i lagårn som spelade julmusik hela tiden. Det kändes riktigt liksom. Länk till deras sida för mer info.

Rekommenderas också! Jag spelade in lite video från detta besöket:



En julmarknad jag är sugen på att besöka

Följer ni mig på facebook och/eller twitter så har ni sett att jag passerade Löberöd slott än en gång och blev lite förvånad över hur stort godset verkar vara, inte alls som jag mindes det. 

Löberöds slott på bild tagen ifrån bilen!
Iallafall så är det ett slott med park som är stängt för allmänheten och därför tänker jag att få besöka deras gamla slottskyrka borde ge en möjlighet att komma lite närmre slottet.

Det är den 9 och 10 december som deras julmarknad går av stapeln, klicka här för mer info.


Här är tre som jag rekommenderar av olika anledning. Besöker ni någon av dem, hör gärna av er och berätta vad ni tyckte!

Det finns fullt med julmarknader på slott och herresäten i skåne, och de brukar börja nu till helgen, dvs andra halvan av november. Är likadant varje år. 

Vill ni ha en, såvitt jag kan se, nästintill komplett sida med alla marknader med info, länkar och kartor, till dessa julmarknader så besök presenttips.se. Det är kanske inte den muntraste sidan att titta på, men de har gjort ett rejält jobb att sammanställa alla dessa marknader, så det är värt mödan att leta där. Länken ovan går till lista över skåne.

Är ni på twitter så rekommenderar jag att följa kontot @Julmarknader så blir ni uppdaterade ständigt när det är dags för en marknad.

Inga kommentarer: