söndag 5 november 2017

Skelettet på Dragsholms slott.


Jag hade turen att bli bjuden till Dragsholms slott och sova över en natt. Dragsholm ligger i Danmark och mina kunskaper om danska slott är tyvärr alltför undermåliga, så jag förstod inte förrän senare att detta är ett rätt känt slott, och den uppbrutna muren jag passerade förbi påväg till mitt rum hade ett innehåll...



Vid en renovering 1910 så upptäcktes ett skelett i vitt linne inmurat bakom en vägg. Det antas vara bekräftelse för att historien om Celestine Mariann de Bayonne (Morgonstjärna ska hon dock ha hetat enligt denna artikel i Extrabladet), är sann. Adelsdamen som blev med barn med stallpojken och att det var så opassande att hon murades in levande efter att ha lurats i sövande preparat på en middagsbjudning. 

Det händer visst att du kan se henne ibland om natten...


Celestine som skelett bakom en mur i slottet

Skelettet ligger kvar bakom en glasskiva och när jag gick närmre och kikade in så låg det ett där i en hög vid resterna av ett vitt linne.


Jag vet inte om det är historiskt viktigt att hon ligger kvar där eller om det mest är groteskt. Det gav oavsett en annorlunda krydda till övernattningen.

/Per



Inga kommentarer: