torsdag 21 september 2017

VIlket slott sjunger Ed Sheeran om?

Bild: SqueezyBoy, wiki commons. 

Framlingham Castle 

När Musikern Ed Sheeran innan sommaren släppte sin låt "Castle on The Hill" började jag fundera på vilket slott det är han sjunger om. Han målar upp alltför tydliga scener i sin text så jag kände att det nog måste vara ett slott som faktiskt existerar. 

Väl på Spotify såg jag slottets namn i en tjänst de har som ger information om låtars text. Det är Framlingham Castle som är slottet där Ed Sheeran växte upp och det beskriver i låten. 

Det ligger nordöst om London och har anor från 1100-talet. 

En ovanlig sak är att det inte är en borg bakom dess murar utan helt enkelt kraftiga murar byggda för att försvara byggnaderna på insidan. Alltså ingen kärn-torn eller liknande som ska klara av att försvaras om fienden tränger genom yttermuren. En kan undra varför det kallas slott och inte stadsmur dock. 

Oavsett!

Mary, Queen of Scots kröntes till drottning över England här så det finns en massa spännande historia här också. 

Om detta sjunger inte Ed Sheeran i sin låt "Castle on The hill, men den är ändå värd att lyssnas på, tycker jag. Du ser dessutom slottet i slutet av videon. 

Nostalgisk låt och video med lite vemod, spelar väl på mina strängar, hoppas du gillar den också. Jag noterar också att Ed Sheeran har några fler prenumeranter på sin youtube-kanal än vad jag har... men vill du bättra på mina siffror så kan du prenumerera på min kanal om slott här!

Jag lägger in Ed Sheerans video här och under en länk till slottets hemsida där du kan läsa mycket mer om det!

Väl mött!

/Per


Inga kommentarer: