onsdag 15 maj 2019

Podcasten Skånska slott och herresäten är här!

Bosjökloster slott i skåne
Bild tagen ifrån kyrktornet på Bosjökloster. Foto: Kent West.

Det var längesedan jag skrev här på bloggen. ber om ursäkt för det, men ni som följer mig på Facebook eller Instagram vet att jag inte på något sätt varit sysslolös! Jag är igång med att spela in en podcast om slotten i Skåne och det tar sin tid. Nu lät jag gnällig, det menar jag inte, det tar sin tid på ett positivt sätt!


I samband med detta så flyttar jag till vår sydsvenska trerikesgräns, min familj och jag bosätter oss  endast en kilometer ifrån krysset där Skåne, Småland och Halland möts, så det är fullt upp. Och när det är fullt upp så är det lättast att uppdatera just Facebook och Instagram, så följ mig där om du tycker jag är för långsam här.

Men tillbaks till podden! Första avsnittet om Bosjökloster är ute nu, du kan lyssna på det nedan här. Du får möta Thord Bonde, slottsherre på huset, som berättar om då slottet var kloster och hur det är att ha en kyrkklocka att ta hand om. Du får höra om äventyr under skånska kriget och om de utställningar med bland annat historiska kläder inuti bland annat stensalen i slottet, som haft premiär för säsongen. Ja, faktiskt en massa mer.

Jag och producenten Podobi vill få dig att besöka våra skånska slott och lära dig om dem och vi hoppas du följer podden på ett eller annat sätt så du varken missar Glimmingehus eller Sofiero som båda är inspelade men inte färdigredigerade än.

Lyssna genom Podobi/podbean nedan eller på Youtube nedan. iTunes är på G.

Kommentera gärna nedan detta inlägg och ge förslag på slott du vill att jag ska besöka. Hoppas du gillar podden! Du kan också läsa mitt gamla inlägg om slottets historia här.

Mvh

Per





Eller på Youtube:

Inga kommentarer: