torsdag 7 juli 2022

Wapnö slott i Halland

 
Wapnö slott, eller Vapnö, som det också skrivs, med tuff grabb framför.

Vi beger oss utomsocknes till halländska slottet Wapnö, ibland också stavat Vapnö. Vad är slottets historia egentligen? Idag är det mer känt för sin mjölk- och köttproduktion som är "härproducerat", och för att jobba för att vara en hållbar producent av nämnda varor. Själv råkade jag också prova deras egenproducerade öl...

Wapnös historia i korthet

 Slottet som står på gården idag var klart 1754 men gården är känd sedan 1300-talet. Då var det och är än idag det en gård av betydelse med givande drift på sina oliak verksmheter. 

1379 tillföll godset Vadstena kloster efter att Heliga Birgittas barnbarn Peter Ribbing testamenterade slottet dit.

1410 drogs det in till kronan efter att ha friköpts året innan och var inte i svenskt ägo förrän 1661 då Greve Gustaf Otto Stenbock köpte gård och borg, för på den tiden så stod det en borg på en borgholme med vatten runt omkring. Det är på samma plats som nuvarande slott står på. Mellan Vadstena och det svenska återägandet så var det släkter såsom Brodersson, norska Urup och så Stenbock, som bla ägde gården.

 

Tavla inuti slottet på Georg Bogislaus Stael von Holstein som lät bygga nuvarande slott.

1741 köpte generalmajor och landshövdingen i Kalmar, Georg Bogislaus Staël von Holstein, en del av gården, byggde det nuvarande slottet och startade med det von Holsteins ägande som varar än idag.

Wapnö gårds ägare, vem äger egentligen Wapnö?

Hela gården gjordes om till  fideikommiss 1754 av ovan nämnda Georg och var så till 1967 då Eric Hilding Stael från Holstein avled och med det upphörde gården att ärvas av äldste sonen i familjen. Wikipedia säger 1964, men Eric dog 1967 och källan här, fideikommiss.se, skriver också 1967. Där kan du dessutom se hela fideikommisslängden.

 

Wapnö slott, innergård.

Idag är gården omgjord till ett aktiebolag med ca 85 anställda. Bolaget och vad de gör med hållbar produktion av främst mjölk och nötkött, är i sig lika intressant som slott, gården och dess historia, och ett besök ur det perspektivet är på just Wapnö nästan mer intressant än att idag besöka själva slottet.

Vad jag kan se så är idag Erica Stael von Holstein ensam ägare till Wapnö gård, så det är fortfarande Holstein-släkten som äger och driver stället. I och med aktiebolag så kan det finnas flera ägare genom olika ägarförhållanden som jag inte ser/kan hitta och i ärlighetens namn inte är jätteintresserad av. Gården är i Holsteins ägo men på ett modernt sätt så det inte bara är söner som kan ärva. Det tycker jag är bra.

Spännande händelser på eller med anknytning till Wapnö

En tidig ägare till slottet var Sigvard Ribbing som bodde här tillsammans med Märta Ulfsdotter, ett av heliga Birgittas barn. Birgitta var inte nöjd med äktenskapet som dock ändå genomfördes av politiska skäl. Birgitta ansåg nämligen Sigvard vara en rövare och inte kristlig tillräckligt för att äkta hennes dotter.

Sigvard är någon jag får grotta mig ner i längre fram, det handlade om sjöröveri, denna gång vid Varberg och Falkenbergs kuster. Lokala sjörövare har jag skrivit om tidigare men inte om Sigvard.

Bröllopet på Ulvåsa

Jag lyckas inte riktigt reda ut hur det egentligen gick till på Ulvåsa gård. På olika ställen står det olika namn på deltagarna men jag ska försöka reda i det lite kort: Märta Ulfsdotter från Ulvåsaätten gifte sig 1337 med Sigvard Ribbing, hövitsman (militär befälhavare) över södra Halland. Det skriver Wikipedia, samt Wapnö på sin egen sida, likaså webbsidan Historiska personer.

Så långt verkar flera källor vara överens, kruxet är bara att i Heliga Birgittas krönika skriven av Margareta Clausdotter, abbedissa på Vadstena kloster, står det att det var en Bengt Magnusson som skulle ha varit kungen Birger Jarls bror, som gifte sig med lågättade Sigrid på Ulvåsa, och detta är ursprunget till sägnen som det hela handlar om; Att kungen skickade en kappa till häften stickad av vadmal (behandlad ylle) och till hälften guldstickad för att visa det olämpliga i att gifta sig med en lågättad på det viset.

Bröllopet skedde dock inte förrän efter Birger Jarls död. Så...

Var Märta personen i det riktiga Bröllopet på Ulvåsa, eller inte?

Är Margareta Clausdotter kanske bara ett barn av sin tid och att källkritik inte var nummer ett att tänka på när en ville höja en person till skyarna? Jag tänker på att en det kanske var en god historia att ha med i Heliga Birgittas krönika som styrker hennes band med adeln än mer?

Jag sitter på semester med endast datorn till hands, hade nog behövt ett bibliotek för att gräva och reda ut vad som är sägen och inte i detta fallet. Tills dess så ställer jag frågan till dig som läsare, vet du? Hjälp mig gärna! Skriv i kommentarsfältet nedan eller mejla mig slott @ perskold.com, så ska jag komplettera när jag vet mer.

Oavsett så sägs det att många besökare på Wapnö slott sett Märta gå igen på våning tre. Jag såg inget när jag var på besök, men jag kikade heller inte efter väsen. 


Vad kan du göra på Wapnö slott?

 Vi var hela familjen som åkte dit, det var en heldag! Slottet fungerar nästan som en entrébyggnad till gården. Vi njöt av trädgården men framförallt så följde vi skyltarna runt och fick se och läsa om deras djurhållning, både mjölk- och köttproduktion som är "Härodlat", som de kallar det. Wapnö gård ska vara helt kretsloppsbaserat. De återanvänder nästan allt själva, och har en egen biogasanläggning som förser hela gården med el, de odlar sina djurs foder själva, de har växthus för grönsaker, ja en massa saker. Ta en kik på deras presentationsblad för att se hela deras kretslopp.

 

Detalj från framsidan av slotter, typisk måttfull barock ifrån 1700-talet.

Gården har över 1400 kor som betar fritt utomhus största delen av året och vintertid står de inte i små bås utan går fritt i stora ladugårdar med tak och värme. Som besökare får du besöka dessa stora ladugårdar, du får besöka ko-BB där det när vi var på besök under sommaren fanns men massa gulliga kalvar och du får se den automatiska mjölkningsmaskinen. En maskin där kossorna själva går in i när det är dags att mjölkas och sedan sköts det automatiskt av sig självt. Fascinerande!

Det är ett riktigt bra besök, jag kom dit för att kolla på slott men gården i sig var minst lika intressant.

Vi strosade vidare, besökte ett växthus med stora tomatplantor, vet ej om det var meningen att en skulle gå in dit men det var intressant det också. 

Tomatplantor på Wapnö

 

Affär, lokalproducerat och korv och öl

Slottet besökte vi efter att vi besökt deras affär med endast lokalproducerade varor. Vi köpte korv och varsin öl. Det var min familj och min vän Kent, som dyker upp på många av de besök jag skriver om här, och vi två uppskattar kombinationen öl och korv. Kul då med Wapnö-öl också. Klart godkänd öl, jag har köpt flertalet gånger efter också, alltid i kör-ölsversion (3,5%) men bra med smak så jag köper gärna när jag stöter på den i handeln.

De har till och med en egen webb-shop med upphämtning, så allt är packat och klart till dig när du har möjlighet att vara på plats. (Ingen sponsrad länk, jag är mest imponerad av drivet de har på Wapnö, så därför vill jag hjälpa till i det lilla)

Inuti slottet

Slottet var öppet men inte liksom förberett för en massa besökare. Lokalerna används till konferens och liknande och det påverkar upplevelsen av själva slottet. Det är inget slott som någon bor i utan är anpassat till modern verksamhet, fester, måltider och konferens.

Senare slottsherre Georg Gustaf Stael von Holstein med hustru och barn.

 

Vi promenerade runt i slottet, som sagt det var inte öppet för visningar men personal såg oss så det var inte så att vi behövde smyga runt, vi ville ju helt enkelt bara kolla in slottet rejält!

 

Ni som följt mig ett tag vet att jag uppskattar trapphus, här är Wapnös, vackert i det lilla!

Det är en vacker byggnad, inuti så slår kanske inte historiens vingslag så kraftigt men en del historia hittar du trots allt. Besök i parken, på gården och miljön runt omkring är mer spännande än besök inuti slottet och jag tror inte att de har någon särskild visning just av själva slottet, men det är jag inte helt säker på.

De har två hemsidor, en om slottet och en om gården, båda är lika intressanta och där hittar du info om öl-, matmässor och julmarknad osv. Även info om hotellet och restaurangen finner du där. Bra att ha om du ska ha konferens, bröllop, eller söndagsmiddag i en presentabel miljö där jag upplevde att vi bemöttes av stor vänlighet.

Och med det stannar jag, det finns mycket mer att berätta men vill du veta mer så är bästa sättet som vanligt att besöka slottet själv!

/Per

Karta:

Inga kommentarer: